Magasin Sportklubben: Måldrottningen Cornelia vill skjuta ÖSk vidare uppåt

Cornelia Karlsson har gjort resan från liten till eliten med Örebro SK. Nu siktar den talangfulla och slitstarka poängspelaren på att ta nästa steg i karriären – genom att ta en nyckelroll i att vara med och etablera klubben i svensk fotbolls finrum på damsidan.

”Det finns en stor potential att bygga något väldigt bra och det betyder mycket för mig att vara med på den resan”, säger 20-åringen.

Uppvuxen i Ekeby-Almby, några kilometer öster om centrum, och med Östra Almby FK som moderklubb. Cornelia Karlsson är född 2003 och har bott hela sitt liv i Örebro. Vid 15-års åldern korsades hennes och ÖSK:s vägar för första gången. Offensivt inriktade Cornelia Karlsson fick ett första genombrott redan under 2020 med 14 mål på 12 tävlingsmatcher och belönades med att få provträna med allsvenska KIF Örebro. Det kom dock att bli spel med föreningens U19-lag och inför 2022 återvände hon till ÖSK. Sedan dess har enorma kliv i utvecklingen tagits.

– Det blev en ny tränare i Dennis Gabrielsson i ÖSK då. Jag fick en annorlunda roll som kändes väldigt spännande. Den innebar att jag fick spela mer som en form av tia, en anfallande innermittfältare, än som spets längst fram. Jag fick vara mer delaktig i spelet och kombinera det med att fortsätta att ta djupledslöpningar. Det ledde till att jag började göra fler mål och framspelningar, säger Cornelia Karlsson, och fortsätter:

– Kontinuitet och förtroende har gett mig ett självförtroende som också avspeglat sig i mina prestationer de senaste åren.

De senaste två säsongerna har Cornelia Karlsson gjort 29 mål på 46 matcher i division 1. 2023 vann hon den interna skytteligan med 15 fullträffar och blev framröstad som årets damspelare. Det går inte att tvivla på kvaliteterna i den sista tredjedelen, men själv betonar Cornelia Karlsson att hennes arbetsmoral är minst lika viktig.

– Jag är en slitstark spelare som sätter laget först. Jag kämpar alltid för mitt lag. Sedan gillar jag så klart att ha bollen mycket och att driva den framåt. Jag vill visa mig i de öppna ytorna, slå de avgörande passningarna som ger mina lagkamrater fina utrymmen och själv komma till avslut i rätt lägen.

2023 kunde inte ha blivit ett mer framgångsrikt år för ÖSK på damsidan. Seriesegern i division 1 Mellersta innebar att laget, som kom in under ÖSK fotbolls föreningsparaply så sent som inför säsongen 2021, säkrade spel i andradivisionen Elitettan – före klubbens egen uttalade målsättning om när ett avancemang skulle ske.

Men det blev ett riktigt drama in i det sista. Det såg länge ut som att ÖSK skulle missa förstaplatsen. I den sista omgången den 28 oktober låg laget under med 0–1 i paus mot Västerås BK 30. Men när slutsignalen sedan ljöd stod det 3–1 på tavlan, efter att Cornelia Karlsson kvitterat i den 61:a minuten, och när det sedan stod klart att Smedby förlorat mot Husqvarna var uppflyttningen säkrad. Behrn Arena förvandlades till ett enda stort hav fyllt av svartvit glädje.

– Vi hade ingen koll på ställningen mellan Smedby och Husqvarna och visste att vi inte hade allt i egna händer. I halvtid sa vi bara till varandra att vi skulle gå ut och göra det som vi varit bra på under hela säsongen, att spela vårt spel. Vi hade också en bra känsla eftersom vi vänt flera underlägen tidigare och visste att vi kunde göra det igen.

Vad gjorde ÖSK så starkt under 2023?

– Vi hade en väldigt hög lägstanivå och en stark bredd i truppen. Vi hade en stor konkurrens och alla ville visa varför man skulle spela. Sedan hade vi en otroligt bra lagsammanhållning och gav varandra alltid energi. Visst, vi fick några dippar under säsongen, men vi kom ur dem väldigt fort och minimerade våra sämre perioder. Vi kände väl inte heller pressen att vi var tvungna att gå upp, även om vi förstås hade som mål att vara med och slåss i toppen. Det gjorde det nog enklare att lyckas.

61 poäng och en målskillnad på 43 plusmål (61–18) räckte till förstaplatsen. Cornelia Karlsson minns tillbaka på hösten med ett enda stort leende.

– Klart att det var väldigt stort för mig som varit med så länge att få ta på mig en guldhatt och ta ÖSK upp i Elitettan. Jag var ju med redan i ÖSK Söder när damverksamheten inte var en del av ÖSK:s elitsatsning och har fått se utvecklingen. Vi har sakta men säkert fått mer och mer utrymme och har helt andra förutsättningar nu. Damfotbollen inom ÖSK har verkligen vuxit.

Ett exempel på det är bland annat att tränaren Dennis Gabrielsson har anställts på heltid.

Ny form av utmaning

När krutröken nu lagt sig och Cornelia Karlsson blickar framåt är hon tydlig med att det är en helt annan typ av uppgift som väntar för såväl henne som för ÖSK som lag.

– Det är ett steg upp i seriesystemet. Det måste vi vara väldigt medvetna om. Vi kommer att behöva höja oss flera snäpp och att behöva göra allting i högre fart. Det kommer inte att gå att ta tre–fyra touch och sedan stanna upp som man kanske kunnat göra en del i division 1, utan tempoväxlingen måste ske direkt.

Samtidigt betonar Cornelia Karlsson att tempot på träningarna skruvats upp rejält under försäsongen.

– Vi har aldrig tränat i närheten av så här hårt tidigare och det känns som om vi kommer att stå oss väl fysiskt. Vi har även mött elitlag som KIF Örebro och Eskilstuna United och fått smakprov på vad som kommer att krävas av oss. Det är verkligen en skillnad.

Hur ser du på ert lagbygge?

– Vi har många spelare kvar från förra året och har adderat en Elitettan-spelare med spets på nästan varje position. Kvaliteten har höjts och det känns som om vi kan hålla ett högre tempo. Vi är på rätt väg och har en spännande tid framför oss.

Något som Cornelia Karlsson räknar med är att laget inte alltid kommer att vara lika spelförande i Elitettan som i division 1.

– Det är naturligt som nykomling. Vi kommer att möta många riktigt bra lag och absolut att ha matcher där vi kommer att vara nedpressade och behöva försvara oss under längre stunder. Det kommer att bli viktigt att vi krigar på i defensiven och sedan ser till att ta vara på våra kontringar. Det blir två stora nycklar.

Vilket är det gemensamma målet 2024?

– Först och främst att se till att klara oss kvar. Vi vill visa att vi här för att stanna och att vi vill etablera oss i Elitettan. Vilken exakt position i tabellen vi hamnar på är inte vårt primära fokus.

Jagar nya mål

Sett till vad Cornelia Karlsson presterat de senaste åren, i både mål-, poäng- och prestationsväg, är det inte konstigt att intresse för henne funnits från andra håll. Att förlänga kontraktet med ÖSK över 2024 kändes dock helt rätt.

– Det stod mellan ÖSK och en annan klubb i Norden som inte är från Sverige. Jag funderade absolut, men det var ÖSK som jag hade mest i tanken. Jag kände att jag ville fortsätta den här resan och se hur vi kan stå oss som ett elitlag.

Cornelia Karlsson betonar samtidigt att det var både roligt och motiverande att få en förfrågan från en klubb utanför Sverige och att det är kvitto på att hon gör bra saker på planen som uppmärksammas.

Vilka är dina framtidsdrömmar fotbollsmässigt?

– Nu tar jag det här året först och främst. Jag tar det träning för träning och match för match. Det ska bli väldigt roligt att se vad vi kan göra som lag. Jag siktar absolut på att kunna leva helt på fotbollen någon gång. Elitettan är ett bra steg på vägen, men det är klart att jag någon gång vill spela i såväl Allsvenskan som utomlands, säger Cornelia Karlsson, som studerar andra terminen vid ekonomiprogrammet på Örebro universitet vid sidan av fotbollsspelandet.

Cornelia Karlsson är tydlig med att hon inte har satt någon exakt siffra kring vad hon siktar på att leverera i individuell poängväg under 2024.

– Jag vill prestera så bra som möjligt och spela den fotboll som jag vet att jag kan. Det finns många saker som jag vill utveckla och som jag behöver bli bättre på. Några mål och poäng ska jag väl också se till att göra (skratt), säger Cornelia och fortsätter:

– Jag måste upp i nivå och inse att jag spelar i Elitettan nu. Det kommer att bli tuffare och jag kommer att behöva ta ett ännu större ansvar både på och utanför planen. Det ska bli otroligt spännande att se hur det artar sig.

Elitettan 2024 kommer att bestå av flera klassiska, forna storklubbar med mycket erfarenhet från damallsvenskt spel. Några exempel: Umeå IK, Jitex BK, Eskilstuna United, IK Uppsala, Mallbacken, Sunnanå och IFK Kalmar.

Cornelia Karlsson ser också fram emot mötena med nykomlingskollegan Malmö FF – som rusat genom serierna sedan det stod klart att storklubben bestämt sig för att starta sin damverksamhet på nytt.

– MFF gör en ordentlig storsatsning och jag räknar med att de blir ett topplag. Det ska bli kul att se hur vi kan stå oss mot och matcha dem.

Vilken är din syn på motståndet i övrigt?

– Det är många stora klubbar i Elitettan som har mycket rutin och ett högt tempo. De vet vad de behöver göra och det blir både tufft och inspirerande för oss att möta dem.

Hyllar supportrarna

Cornelia Karlsson lyfter fram vikten av stöttningen som laget fått på sina matcher de senaste säsongerna på både Grönpepparparkens IP och Behrn Arena.

– Herrarna har en imponerande publik och det smittar även av sig lite på oss. Kubanerna har varit på flera av våra matcher och dragit med sig en hel del folk. Det är väldigt roligt.

– Det bidrar med mycket energi. Det gör det enklare att göra en extra löpning eller att ta den där sista ruschen i 95:e minuten. Det får oss att vilja bjuda på bra matcher och att fortsätta kriga. Det handlar om att visa att man spelar för ÖSK.

Fredagen den 12 april skrivs ett stycke ny historia i boken om Örebro Sportklubb. Då spelas föreningens första elitmatch på damsidan någonsin när Lidköpings FK gästar Behrn Arena.

– Jag räknar med att det kommer att bli en riktig krigarmatch. Högt tempo och mycket kämpa och slit. Det kommer att bli väldigt kul.

Vad kan alla som följer ÖSK under 2024 räkna med att få se?

– Ett starkt sammansvetsat lag som spelar med en hög intensitet. Vi kommer att visa viljestyrka och vara ett lag som aldrig ger upp.

Text: David Flatbacke-Karlsson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908