Välkommen hem, Ahmed Yasin!

Ahmed Yasin är klar för en återkomst i ÖSK. Den 33-årige anfallaren skriver ett korttidskontrakt med klubben som gäller säsongen ut och är därmed klar för sin tredje sejour i svartvitt.

- Vi är glada att Ahmed är tillbaka i ÖSK. Han har tränat med oss under sommaren och har en kort startsträcka in i gruppen. Hans hastighet och förmåga att springa i djupled med bra timing är vass och han har ett bra avslut med båda fötterna. Ahmed har en bra spelförståelse och en härlig attityd på planen, han gör alltid sitt max när han spelar. Han kommer från en bra säsong med mycket poäng och vi hoppas att han kan fortsätta göra poäng hos oss, säger Huvudtränare Christian Järlder.

Ahmed Yasin har under sina två tidigare sejourer i ÖSK noterats för över 130 tävlingsmatcher i klubben. Ahmed kom till ÖSK från BK Forward och gjorde sin första sejour mellan åren 2011 och 2015. Därefter flyttade Ahmed utomlands och spelade under åren 2015 och 2021 för danska Aarhus GF, Muathier SC och Al-Khor SC i Qatar samt turkiska Denizlispor. Dessutom representerade han även AIK och BK Häcken på svensk mark under denna period, vilket gör att han totalt står på över 200 matcher i Svensk Elitfotboll.

Under sommaren 2021 återvände Ahmed till Örebro en andra gång. Han drogs då med en knäskada och spelade enbart i de sista tre omgångarna av Allsvenskan det året. Efterföljande säsong förlängde Ahmed sitt avtal med ÖSK över 2022 och spelade 26 matcher i Superettan samt gjorde fyra mål. När avtalet löpte ut vid årsskiftet 2023 stod det klart att Ahmed skulle lämna ÖSK för Al Kholood i Saudiarabien. Efter 1,5 år är hans facit i den Saudiska andra ligan åtta mål och sex framspelningar på 34 framträdanden. Ahmed Yasin har utöver sina många erfarenheter inom klubblagsfotboll även 63 A-landskamper med det irakiska landslaget på sitt cv.

Efter att Ahmeds kontrakt med den Saudiska klubben gick ut har han varit hemma i Örebro och tränat en del själv men också tillsammans med ÖSK. Nu skriver han på ett korttidskontrakt som gäller under resterande del av 2024 med klubben i sin hemstad. Ahmed kan göra sin återkomst i den svartvita tröjan redan på lördag i matchen mot Örgryte IS på Behrn Arena.

- Det är otroligt skönt och betyder mycket för mig. Det känns som rätt tidpunkt att komma hem, det passar bra med familjen och det är tryggt. Sen är det en utmaning men jag ser fram emot att ta mig an det och försöka att hjälpa till så mycket jag kan. Det är som sagt en ung trupp och jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet och rutin. Jag vill hjälpa till genom att göra mitt bästa på planen för att stärka och lyfta laget till vad jag tror en bra höst. Jag är tacksam att få ta på mig ÖSK-tröjan igen och gör som ni brukar göra, var på plats och heja fram oss mot tre poäng så kommer det bli en intressant höst, säger Ahmed Yasin.

Ahmed Yasin
Född: 1991-04-22
Nationalitet: Sverige/Irak
Längd: 185 cm
Position: Anfallare
Tröjnummer: 99
Tidigare klubbar: BK Forward, Aarhus GF, AIK, Muathier SC, Al-Khor SC, BK Häcken, Denizlispor, Al-Kholood.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908