Nahir Besara tillbaka i Örebro

Foto: ÖSK Fotboll

Idag blev det klart att Nahir Besara återigen vänder hem till Örebro. Besara har haft två tidigare sejourer i ÖSK där han varit en av Allsvenskans mest framträdande offensiva spelare. Besara kommer närmast från spel i Hatta FC i Förenade Arabemiraten och det nya kontraktet är skrivet på 3,5 år.

– Nahir är utan tvekan en av Allsvenskans bästa offensiva spelare. Vi har byggt upp en relation över lång tid och det känns otroligt bra att han är tillbaka hos oss. Hans offensiva spetsegenskaper med förmåga att göra poäng kombinerat med hans starka ledaregenskaper kommer vara betydelsefulla för oss. Det har också varit viktigt för oss att skriva ett längre avtal. Vi befinner oss i ett tufft läge just nu, men den här rekryteringen handlar inte bara om att rädda kontraktet i år. Det här är början på en satsning vi vill göra de kommande åren för att kunna utmana på riktigt i Allsvenskan, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK Fotboll.

Nahir Besara anlände första gången till ÖSK sommaren 2016. Efter flera framgångsrika år i ÖSK var han under ett och ett halvt år i Saudiarabien och Cypern. Därefter återvände Besara till ÖSK och stod i fjol för en stark säsong med 12 mål och fyra framspelningar i Allsvenskan och hyllades som en av ligans bästa spelare. Besara väljer nu alltså, efter ett äventyr i Förenade Arabemiraten, att återigen dra på sig den svartvita matchdräkten.

– Det är kul att vara tillbaka. Jag har haft bra kontakt med många i laget och det känns som att komma hem igen. Jag har kollat varje match som ÖSK har spelat. Tabellplaceringen är såklart inte bra men det finns någonting i det här laget och jag hoppas att jag kan bidra till att vi börjar klättra. Jag ser verkligen fram emot att spela inför våra supportrar igen, säger Nahir Besara.

Det nya och långa kontraktet med Nahir Besara har möjliggjorts genom att ett antal personer runt klubben skjutit in pengar. Simon Åström, vd i ÖSK Fotboll ger sin syn på det.

– Det här är en del i vår långsiktiga strategi för att kunna ta nästa steg. Vi har de senaste åren byggt upp nya nätverk av starka företagare och entreprenörer i Örebro som vill vara med och satsa på klubbens utveckling. Nu ser vi en del av det resultatet då personer i vårt aktieägarnätverk och vår huvudpartner Behrn Fastigheter har skjutit in extra pengar för att möjliggöra denna övergång. Det engagemang dessa personer visar för ÖSK är helt fantastiskt, säger Simon Åström.

Nahir Besara ansluter under nästa vecka och förväntas vara spelklar inför den allsvenska hemmamatchen mot AIK.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908