Jiloan Hamad klar för Örebro SK

Foto: ÖSK Fotboll

ÖSK Fotboll är stolta och glada över att välkomna Jiloan Hamad till klubben. Jiloan kommer närmast från den kroatiska klubben Gorica. Örebrosonen Hamad har skrivit ett kontrakt som sträcker sig över 3,5 år och han ansluter till klubben i nästa vecka.

– Den här rekryteringen betyder mycket för oss ur flera perspektiv. Vi får hem en otroligt duktig fotbollsspelare, en fantastisk person och en spelare med spets både i sitt spel och sitt sätt att leda. Sedan har Jille med rätta blivit en symbol för Örebro och efter många år från staden känns det otroligt bra att äntligen få se honom i den svartvita tröjan. Det här är något vi jobbat för under lång tid och han är med sin profil och sina erfarenheter en drömvärvning, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK Fotboll.

Jiloan startade sin karriär på väster i Örebro hos BK Forward. 2008 flyttade han till Malmö FF där han spelade sex säsonger och bland annat var starkt bidragande till två SM-guld. Efter tiden i Malmö spelade han i tyska Bundesliga hos Hoffenheim följt av en period i belgiska Standard Liege innan han återvände till Allsvenskan och Hammarby. Nu senast har han en andra sejour utomlands i Incheon United i Sydkorea och senast i HNK Gorica i Koratien. Jiloan har även åtta A-landskamper för Sverige på sin meritlista.

– Det är skönt att allt är klart, det har varit en liten process men allt har gått fantastiskt bra och nu längtar jag efter att få komma ut på planen och hjälpa laget. Det är här jag har växt upp, det är här jag har familjen och mina närmsta vänner. Jag stod på läktaren och följde ÖSK som barn. Det ska bli fantastiskt att kliva ut på Behrn Arena. Jag vill hjälpa till och bidra med så mycket jag kan, till klubben och till supportrarna. Vi ska se till att det blir en fin resa, säger Jiloan Hamad.

Engagemanget för att få hem Hamad har varit stort och kontraktet har möjliggjorts genom att en investerare har skjutit in extra pengar.

– Att jobba på det här sättet är en del i vår långsiktiga strategi. Vi har de senaste åren byggt upp nya nätverk av starka företagare och entreprenörer i Örebro som vill vara med och satsa på klubbens utveckling. Vi har en investerare som skjutit till pengar som gjort att vi kan skriva ett längre avtal, något vi är fantastiskt glada över. Rekryteringarna av först Besara och nu Hamad ska naturligtvis stärka oss på kort sikt. Men det här handlar inte bara om att rädda kontraktet i år, vi har varit måna om att skriva längre avtal med båda för att det ska vara starten på en satsning för att bli en utmanare i Allsvenskan, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Jiloan Hamad ansluter under nästa vecka och klubben jobbar för att han ska kunna vara spelklar inför den allsvenska hemmamatchen mot AIK.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908