Mittbacken Andreas Skovgaard klar för ÖSK Fotboll

ÖSK Fotboll presenterar stolt sitt senaste nyförvärv, mittbacken Andreas Skovgaard. Den 22-årige dansken kommer senast från SC Heerenveen som spelar i den holländska högstaligan Eredivisie. Skovgaard lånas in under hela säsongen 2020 och ansluter till truppen på träningslägret i Marbella redan idag.

– Under vintern har vi sökt efter en försvarare som kan komma in och förstärka vår trupp. Vi har följt Andreas sen hans tid i Nordsjaelland och är väldigt glada att kunna presentera honom som ÖSK-spelare. Han är en vänsterfotad mittback som har sina styrkor i sitt passning- och positionsspel. Andreas har spelat matcher regelbundet under säsongen och är redo för matchspel direkt. Avtalet gäller till en början lån under 2020 men med en köpoption under låneperioden, säger Axel Kjäll, Manager i ÖSK Fotboll.

Skovgaard startade sin karriär i danska FC Nordsjaellands akademilag och blev 2016 uppflyttad till a-laget efter att ha gjort sin debut i en match mot Viborg FF. Under sina två år i a-laget spelade han 77 ligamatcher samt 5 matcher i Europa League. 2018 valde han efter avslutat kontrakt att satsa på en utlandskarriär och gick då till den holländska klubben SC Heerenveen som för närvarande ligger 9:a i högstaligan Eredivisie. Skovgaard har även spelat för Danmarks ungdomslandslag: U19 och U20.

– Jag är väldigt glad över att vara här och ser fram emot att träffa resten av laget. ÖSK visade intresse för mig och jag gillar vad klubben har pågång, Det ska bli spännande att starta en ny säsong i en ny klubb, och det känns bra att få Axel som tränare, säger Andreas Skovgaard.

Skovgaard ansluter till träningslägret på Marbella under onsdagen.

Andreas Skovgaard
Född: 1997-03-27
Längd: 185 cm
Position: Försvarare
Tidigare klubbar: FC Nordsjaelland och SC Heerenveen

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908