Mångfacetterade ”Hagge”

Förstora bilden

Det har hänt mycket för Patrik Haginge under 2012. Han har hunnit med att bli både husägare och pappa för första gången. När jag får tag i honom är han i full gång med att måla dörrkarmar i nya huset.

Vad gör du när du inte tränar fotboll och inte målar på huset?

 – Just nu är det ju mycket med tanke på att vi fått barn och så. Det går faktiskt åt mer tid än vad man kan tro.

Hur får man ihop det med att renovera hus, vara pappa och fotbollsproffs?

 – Det får ta den tid det tar. Hinner jag inte med en sak så får det väl ta en vecka till det är inte mer med det. Äta sova, spela match och träna tar ju den tid det tar så ibland så kanske man inte hinner med allt.

Hur skulle du beskriva säsongen?

 – Det började redan i första matchen mot Åtvidaberg då vi släpper in alldeles för många mål. Vi gör i och för sig en riktigt bra andra halvlek men vi kommer inte riktigt ikapp. Vi har någon nick i stolpen på övertid. Även om det då kändes som en plump i protokollet så kändes det ok med tanke på att vi hade en bra andra halvlek. Vi fick några enstaka poäng här och där men vi kom aldrig riktigt igång. Det låste sig och det har inte släppt än.

Trots tabelläget så imponeras man av moralen som verkar finnas i laget. Trots att spel i Superettan var klart så vinner ÖSK mot IFK Göteborg och spelar 1-1 borta mot Helsingborg.

 – Jämför man oss med GAIS så har vi nog spelat mer för varandra än vad de har gjort. Merparten av vårt lag gör det. Även om vi spelmässigt inte är där vi ska vara så kämpar vi och gör vad vi kan.

Hur tycker du säsongen varit för din egen del?

 – Det har inte varit speciellt bra men det har den väl inte varit för någon i truppen. Det är svårt när det blir som det blivit. Sedan har jag fått hoppa runt på olika positioner under året. Jag hade en hel försäsong i mig som högerback och det kändes riktigt bra. Men redan i den andra matchen fick jag spela mittback.

I vilken position trivs du bäst?

 – Jag tror att jag är bäst som högerback men det är roligt att spela längre fram. Jag har flyttat runt så mycket att jag känner mig både hemma och inte på alla positioner.

Hur kommer det sig att du får spela på så många olika positioner?

 – Tränarna vill väl flytta runt och testa lite grann när man har spelare som är skadade och ur form. Jag tror att tränarna vet vad dom får när dom till exempel spelar mig på mittfältet. Även om jag  inte är någon Zidane i offensiven, så vet dom att jag ger andra saker. Det kanske är en orsak.

Är det svårt att samla kraft inför dom sista matcherna när det redan är avgjort?

- Till viss del är det ju det. Men samtidigt kan man ju slappna av lite och bara göra så gott man kan. Teoretiskt spelar det ju ingen roll om vi förlorar, men för oss själva och supportrarna så skulle det vara skönt att avsluta bra.

Patrik Haginge var med från start mot Assyriska 2006 som gjorde att ÖSK tog klivet upp i Allsvenskan igen. Patrik minns matchen väl trots att det är sex år sedan.

 – Jag kommer ihåg rätt mycket från den matchen. Det var spännande, jag minns till exempel att Assyriska var i anfall och en av deras killar skulle slå en passning över mot min sida och jag chansade lite och läste den passningen. Jag spelade då framåt mot Mirza eller Näfver som sedan fotsatte framåt och det ledde till Nedim Halilovics segermål. Det var fruktansvärt skönt. Det var en bra dag.

Vad kommer krävas för att få göra samma resa redan nästa år?

 – Vi behöver få stabilitet i laget, dels att vi har en egen taktik som inte är för vågad men ändå är baserad på hur vi vill spela och inte på hur motståndaren spelar. Det kommer bli lite förändring i truppen, som jag tror kan vara bra. Förhoppningsvis kan vi få in lite sköna killar som passar in i laget.

Alexander Axén blev klar som spelarutvecklingsansvarig tränare för ett par veckor sedan. En värvning som Patrik tycker är ett steg i rätt riktning.

 – Den rollen som beskrivs att han kommer att få tror jag passar honom alldeles utmärkt. Han är duktig och bra på att ha en social kontakt med alla spelare så det tror jag kommer att bli riktigt bra.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908