Alvbåge inför kvällens match

Förstora bilden

John Alvbåge är imponerad av försvarsspelet hittills och hoppas laget fortsätter på den inslagna vägen i den svåra bortamatchen mot Malmö FF ikväll.

Ni har visat bra form på sistone och har 7-0 på tre matcher. Vad talar för att trenden håller i sig mot Malmö?

 

-Just det att vi har 7-0 på tre matcher. Vi har jättebra självförtroende och tar med oss det in i matchen imorgon. Vi vet att om vi spelar vårt kompakta, organiserade försvarsspel och kryddar det med vasst anfallsspel, så har vi goda chanser att ta poäng. Även om det är en väldigt svår bortamatch så siktar vi på att ta minst en poäng, och varför inte tre när vi ändå är igång.

 

ÖSK har haft lite svårt på bortaplan. Varför?

 

-Det har vi haft, men jag måste säga att det har varit små marginaler. Premiär mot Djurgården och de fick en skitstraff, det var otur i princip. Sen slog vi ÖIS borta, och det är en svår match. Blåvitt borta — det finns inte mycket att säga om den matchen, egentligen. Vi pressade ändå dem på bortaplan. Helt klart kunde vi haft någon mer poäng från våra bortamatcher, men det är som sagt små marginaler. Matchen sist mot Gefle är egentligen den enda plumpen, för då var vi riktigt dåliga. Men vi siktar på att ta poäng mot Malmö och vända den trenden.

 

Känner du att det har krupit in något slags nöjdhet i truppen nu när ni närmat er tabelltoppen?

 

-Nej, det tycker jag inte. Det känner jag inte personligen, och det märker man på de andra spelarna också. Att vi slår GAIS hemma och alla andra de andra — det är ju ingen överraskning. Det är ju där vi har hämtat våra poäng. Fortsätter vi med det, och — som du säger — börjar spela bättre på bortaplan, då kan vi klättra ännu mer. Så nej, vi är inte nöjda.

 

Det ser ganska målmedvetet ut, både på träning och på match.

 

-Jo, det känns så också. Vi försöker vara på varandra och hjälpas åt så att vi håller en bra nivå hela tiden. Det krävs det om man ska vara ett topplag. Det kanske är en eller två gånger i veckan som man ska vara helt på topp, men för att utveckla sig är det viktigt att hålla god kvalitet på träningarna också. Det gör hela truppen bättre. Vi är på god väg, det såg vi när b-laget slog Halmstad. Vi ska fortsätta på den inslagna vägen och åtminstone försöka hålla nollan bakåt mot Malmö, så får vi se vad som händer.

 

Ni har vunnit alla matcher som ni har hållit tätt i. Vad tycker du om försvarsspelet hittills?

 

-Mycket bra. Det är det bästa försvarsspel jag spelat bakom. Det är väldigt, väldigt bra. Alla kompletterar varann så bra; vi har nickstarka spelare, snabba spelare, bollskickliga spelare... Jag tycker vi har en komplett backlinje, även om man ser utanför startelvan och till de spelare som kommer in och ersätter. Som Tommy, till exempel. Sen är de många där bakom också som knackar på dörren; Berra och Oscar Johansson, och Glenn när han blir frisk. Det är ju inte bara backlinjen som bidrar till försvarsspelet, men det är ju det man tänker på i första hand som målvakt.

 

Till sist: vad tror du att det blir i matchen imorgon?

 

-Jag vet inte alls, såklart... Men jag hoppas att vi i alla fall kan hålla nollan. Och kan vi göra nåt enkelt mål så vore det fantastiskt. 0-1 låter utmärkt.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908