Almebäck om 0-0 mot Malmö FF

Förstora bilden

Med ett nyskrivet kontrakt med ÖSK stod Michael Almebäck för ännu en fantastiskt insats i 0-0 matchen borta mot Malmö FF. Det är tredje matchen i följd laget håller nollan och fortsätter därmed att haka på toppen i Allsvenskan.

0-0 borta på Malmö. En vunnen poäng eller två förlorade?

- Det var en vunnen poäng får man se det som med tanke på hur det såg ut planen.

Det var ingen avslagen 0-0 match direkt, det fanns en riktig nerv i matchen eller vad säger du?

- De hade mycket tryck på oss matchen igenom, men vi hade en del halvfarliga kontringslägen som kunde ha resultat i något men vi får vara nöja med oavgjort.

Ni var rejält tillbakapressade under stora delar av matchen men håller undan. Hur kändes det nere planen?

- På planen kändes det inte så stressat. De hade lite skott utifrån och så, annars hade vi bra koll på dem. John gör några otroliga räddningar för oss. De hade fem, sex lägen, men det kändes aldrig så farligt. Emra hade ett otroligt läge som han vanligtvis sätter 9 gånger 10, det är bara surt att han inte satte just den.

"Det var en vunnen poäng"

Det var många tuffa dueller. Du testade både styrkemässigt och snabbhetsmässigt och det kändes som Malmöspelarna gav upp att försöka gå runt dig till slut.

- Det funkar bra med "Mange", vi kompletterar varandra. Vi vet var vi har varandra hela tiden.

Vad fungerade bra och mindre bra idag tycker du?

- Vi måste få igång vårt passningsspel. Det känns som vi blir för stressade när vi får tag i bollen och inte vågar spelar ut vårt eget spel. Positivt är att vi håller nollan idag igen, det är fjärde gången i rad på en och halv vecka som vi gör det om räknar in Svenska Cupen. Det är ett styrkebesked. Vi har en bra defensiv och det har visat flera gånger nu.

 

Ni hänger med däruppe i toppen lite i skymundan, inte minst från media. Är det bra eller dåligt att ni får plocka poängen ganska ostört eller vill få mer uppmärksamhet för era insatser?

- Svårt att svara på, men det kan vara bra att slå ur underläge och inte få press på sig utifrån. Vi inom klubben vet om vår målsättning och jobbar efter den.

 

Du skrev ett nytt kontrakt till många ÖSK-hjärtans stora glädje. Känns det skönt att enbart kunna fokusera på fotbollen nu?

- Jätteskönt! Både jag och klubben kan slappna av nu. Jag kan fokusera på det jag ska göra planen och inte behöva prestera under pressen av att jag ska spela till mig ett kontrakt. Jag var tvungen att prestera, men det gick bra och går fortfarande bra .

I nästa match väntar din förra klubb väntar Brommapojkarna, hur ska det bli?

- Bara roligt. De har tappat en del poäng och förlorat tre raka matcher nu, så de är säkert hungriga men vi är starka på hemmaplan.

Ni ska förlänga deras formsvacka med andra ord?

- Exakt! Det ska vi nog kunna ordna.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908