”Vi vinner på vår attityd”

Förstora bilden

Mittfältsstrategen Magnus Kihlberg svarade för en formidabel insats i segermatchen mot Halmstads BK. Efter en tung höst visade han åter prov på sitt kunnande som bollvinnare och energispridare och var en starkt bidragande orsak till de tre svartvita poängen.

Ni hade en mycket tuff period bakom er, hur kändes det när domaren dömde straff till HBK efter 27 minuter?

— Det kändes som ytterligare ett slag i ansiktet. Jag tycker vi började ganska bra och straffen var tveksamt dömd. Men idag kändes det att det var en sådan dag där vi skulle kunna vända matchen trots underläge. Annars har vi tidigare visat dålig moral i sådana lägen och vikit ner oss, men vi fick in en kvittering fort och det hjälpte oss. Idag kändes det innan matchen att vi hade rätt tändning och det visade sig stämma.

Var det straff?

— Jag har inte sett situationen ordentligt men Micke(Almebäck) säger att halmstadspelaren hakar i sig själv. Men jag borde väl vänta med att uttala mig tills jag sett reprisen.

Alejandro Bedoya gick ikull i HBK:s straffområde i andra halvlek, borde ni fått straff där?

— Jag såg inte den situationen heller men de andra i laget säger att den var solklar. Även Arvi Taaler säger att det var straff, och honom litar jag på(skratt). Idag hade vi inte mycket flyt i domsluten, vilket gör vår prestation ännu större. 

Det syntes en markant positiv förändring i ert agerande efter Ronis kvittering. Var det skönt att spräcka den omtalade nollan?

— Ja, det är klart vi växer efter det. Det var ju väldigt länge sedan vi gjorde mål. Nu när vi fick ett mål och kände att vi var med i matchen växte vi väldigt mycket och fick ett större självförtroende i passningsspelet. Sedan hade vi för dålig kvalité på inläggen och rörelsen i boxen, om vi varit bättre där hade vi kunnat göra ett par mål till.

Varför vinner ni idag?

— Idag visar vi attityd, som vi inte gjort på sistone, och då vinner man de här matcherna i slutet av säsongen. När båda lagen inte har så mycket att spela för gäller det att vara hungrigare än det andra laget. Idag var vi hungrigast.

Din egen insats?

— Idag var den som den ska vara, det har den tyvärr inte varit på slutet. Det var skönt att få visa upp sitt rätta jag. Det har varit flera orsaker som gjort att det inte fungerat som jag vill på sistone. Formen har inte varit helt hundra och jag har haft problem med ena foten som gjort att jag inte kunnat slå till bollen med vristen. Man blir ju väldigt begränsad på grund av det, i vissa lägen kan man bara slå vristpassningar och därför har jag tvingats försöka hitta nödlösningar i dessa lägen. Det är också mycket svårare att täcka bollen eftersom jag inte kan sätta fram foten ordentligt. Därför tappar jag bollen oftare än vad jag är van vid. Sedan är det här nästan första gången under min karriär som jag varit petad och det är klart att sådant sätter sig i huvudet. Så det har varit många faktorer som spelat in men det har inte varit bra, det kan man lugnt säga. Extra kul att det gick bra idag.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908