Inför AIK - Örebro SK

Förstora bilden

Sixten Boström: "Den här matchen blir en viktig erfarenhet för oss"

Trots att ÖSK är 14 poäng efter serieledarna från Solna tror tränare Sixten Boström motståndarna har stor respekt för hans lag. Han menar också att matchen är nyttig för ÖSK i det långa loppet.

Varför  är de två sista matcherna (AIK och Trelleborg) viktiga?

— Det är framförallt viktigt att vi gör en bra prestation i båda matcherna. Större delen av säsongen har vi spelat bra och det skulle kännas fel om vi avslutade dåligt. Dessutom har vi en målsättning som vi fortfarande har chansen att nå och då är det viktigt att vi gör allt vi kan för att klara den. Nu är det inte bara upp till oss, men vi får koncentrera oss på det som vi kan påverka, nämligen våra egna prestationer. En uppfylld målsättning är ett bra kvitto på att man arbetar rätt och något som man bär med sig till kommande säsong.

Nu är det dags för guldjagande AIK på Råsunda, är det tuffast tänkbara motstånd?

— Nja, det vet jag väl inte, jag tänker inte i de banorna. Jag ser det som en väldigt intressant match med många spännande ingredienser. Det är roligt att vi i ÖSK får spela en roll i den här guldstriden som pågår mellan AIK och IFK Göteborg. Som spelare är det ju sådana här matcher man vill spela, med mycket på spel och härlig stämning. Den här matchen blir en viktig erfarenhet för spelarna att känna på hur det är att spela inför en riktigt stor publik där ingen håller på oss. Förhoppningsvis kommer vi spela fler sådana matcher framöver och då är den erfarenheten viktig. I processen att växa som lag är det här en väldigt bra match.

Vad är viktigast i ert spel för att besegra AIK?

— Det är att vi har samma attityd och inställning som vi hade mot Halmstad i senaste matchen. Förhoppningsvis gav den vinsten tillbaka lite förlorat självförtroende och jag tror vi har en god möjlighet att göra det svårt för AIK. Hemmaplan eller ej, den största nervositeten hittar man nog hos AIK-spelarna inför matchen. Vi gjorde en bra match mot dem hemma där vi borde ha avgjort matchen i första halvlek. Mikael Stahre sa också efter matchen att de var nöjda med en poäng mot oss.

Hur är läget i truppen inför matchen?

— Kim Olsen har en liten känning i baksida lår, vi kollar läget med honom imorgon. Eric Bassombeng missade träningen idag(tisdag) eftersom han hade tandvärk. Han var hos tandläkaren när vi tränade. Fredrik Nordback är frisk igen och det ser bra ut på de flesta håll.  

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908