Matchrapport: Djurgårdens IF - ÖSK

Förstora bilden

ÖSK förlorade premiären borta mot Djurgården efter att Djurgården gjort matchens enda mål på straff.

ÖSK:s allsvenska resa 2009 har inletts och premiärmotståndare var Djurgårdens IF på Stockholms Stadion. Matchen bevittnades av 11641 åskådare.

Det var en ganska väntad startelva som fick förtroendet av tränare Sixten Boströms i 4-3-3 uppställningen som spelades in redan förra säsongen. Motståndarna Djurgården med nya tränarparet André Jeglertz och Zoran Lukic har även de valt att formera sig med en 4-3-3 uppställning i år och det var därför intressant att se hur lagen skulle försöka manövrera ut varandra.

Djurgården inledde de första 10 minuterarna med ett snabbt passningsspel som ofta hittade ut till yttrarna Youssef och Rajalakso, men ÖSK-försvaret täppte till ytorna och redde ut Djurgårdens attacker. Även om Djurgården hade mer bollinnehav i första halvlek så var det ÖSK som skapade de farligaste chanserna som allt som oftast uppstod genom kontringar och genombrott av yttrarna Porokara och Bassombeng.

I den 13:e minuten slog Porkara ett farligt som Jan Tauer i Djurgården är nära att sätta i eget mål, men som slutade med en hörna och en resultatlös sådan. Tre minuter senare rycker sig Kim Olsen loss och drar iväg ett hårt inlägg som så när når fram till en svartvit spelare, men även den går till hörna utan efterföljande utdelning. Djurgården stack i mellan med ett och ett annat avslut, bland annat i den 15:e minuten då Rajalakso testade Alvbåge som gjorde en bra räddning nere vid höger stolpe. Nyförvärvet Michael Almebäck som imponerat på försäsongen var mycket stabil i backlinjen och höll jämna steg med Johan Oremo i Djurgårdsanfallet under hela första halvlek.

Mot de sista tio minuterarna i första halvlek skapade ÖSK två jättechanser. Den första chansen kom i den 39:e minuten när Samuel Wowoahs inlägg hittade lagkapten Fredrik Nordback som mötte med en strålande nick och tvingade Dembo Touray till en fantomräddning, matchens absolut farligaste chans så långt. Två minuter senare drog sig Porokara förbi två försvare och slog in bollen i boxen till Bassombeng, som tyvärr inte fick någon vidare träff.

Första halvlek kan summeras som så att Djurgården hade mer bollinnehav men med relativt ofarliga chanser, medan ÖSK hade svårt att bita sig fast på offensiv planhalva, men vaskade ändå fram de farligaste möjligheterna.

I andra halvlek tog ÖSK över mer och mer, men båda lagen hade svårt att skapa några större farligheter. Det var mer av en mittfältskamp som de svartvita allt som oftast gick segrande ur. Med tjugo minuter kvar av matchen var nyinsatte och debuterande Alejandro Bedoya nära på att ge ÖSK ledningen efter en knapp minut på planen. Istället några minuter senare fick hemmalaget en straff som är diskutabel efter en duell mellan just Almebäck och Johan Oremo. Daniel Sjölund klev fram för Djurgården och valde att chippa bollen från straffpunkten som Alvbåge var mycket nära att rädda, men lyckades inte och istället seglade den in i nätmaskorna.

ÖSK tryckte på de sista 10 minuterarna men lyckades inte få någon utdelning i en match där oavgjort hade varit mer rättvist. Sådan är fotbollen och det är bara att ta nya tag till hemmapremiären mot Elfsborg på Behrn Arena nu på fredag.

Resultat:  

1-0 DIF, Daniel Sjölund (78:e min straff).

Matchfakta

Varningar:  

Djurgården: Tauer, Dahlberg.

ÖSK: Bassombeng, Kihlberg.

Byten:

Djurgården:  

Youssef ut, Milic in (57:e min).

Rajalokso ut, Mwila in (72:e min).

Gustafsson ut, Hagninge in (86:e min).

ÖSK:  

Bassombeng ut, Näfver in (67:e min).

Gerzic ut, Bedoya in (72:e min).

Porokara ut, Tahirovic in, (83:e min).

Bollinnehav:

DIF: 56 %

ÖSK: 44 %

Avslut:

DIF: 10

ÖSK: 9

Avslut på mål:

DIF: 5

ÖSK: 4

Frisparkar:

DIF: 14

ÖSK: 14

Hörnor:

DIF: 1

ÖSK: 6

Offside:

DIF: 4

ÖSK: 2

Publik: 11641

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908