Alvbåge efter premiären

Förstora bilden

John Alvbåge kände sig rånad på poäng efter bortapremiären mot Djurgården.

Vad är den spontana känslan så här direkt efter matchen?

- Det är tungt och man känner sig rånad på åtminstone en poäng. I första halvlek så var vi absolut det bästa laget, det gick bra för oss och vi spelade en bra fotboll. Vi kom till många chanser, medan de inte hade speciellt mycket. De fick en del billiga frisparkar från sidorna som de lyfte in, men som de inte skapade något på. Efter 45 minuter kändes det som att vi var på gång och att vi skulle ta över mer i andra, men tyvärr blev det inte så och det blev mest ett krigande på mitten som jag tycker vi vann. Vi skapade inte tillräckligt i andra halvlek och sedan får de tyvärr en straff som man kan diskutera huruvida den var korrekt eller inte.

 

Hur uppfattade du straffsituationen?

- Jag uppfattar det som att Oremo kommer och får bollen lite för långt framför sig och kastar sig då fram för att sparka in den, men att Almebäck dyker in före och Oremo träffar då hans ben. Pendeln går rakt in i Mickes hälsena precis när han ska ta bollen och samtidigt skriker 11,000 människor på läktaren och domaren går säkert en del på det. Oremo hörde jag säga själv att det inte var någon straff. Tyvärr blir det lite väl mycket fokus på det idag, men vi får ta med oss det positiva och kriga efter nya poäng på fredag. Elfsborg hade lite samma situation som vi när de dominerade mot Hammarby och förtjänade 3 poäng, men bara fick en poäng i bagaget. Nu blir det två lag som har ett bra spel i sig, men inte fått så bra betalt hittills.

 

Du är riktigt nära på att ta straffen, berätta.

- Hellre att man är att helvete långt bort, än att man är nära. Jag gör en liten rörelse där jag kommer ner på knäna och tappar en del kraft för att kunna rädda straffen. I tid och centimetrar är det bara hundradelar och millimetrar som avgör, det är små marginaler.

 

Elfsborg såg väldigt starka ut mot Hammarby, har ni vad som krävs för att ta poäng?

- Jaja för fan. De vet om att när de kommer till Örebro så har de inte vunnit på i princip 40 år, historian och traditionen är stark inom fotbollen. Vi är starka hemma och de vet de om. Vi är på gång, men vi fick inte betalt idag. Samtidigt har man själv stått på andra sidan som vinnare när man inte alltid förtjänat det, det är fotboll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908