Förlust trots storspelande Alvbåge

Förstora bilden

Efter tre raka vinster tog det stopp på Gamla Ullevi när IFK Göteborg besegrade ÖSK med 1-0. En storspelade John Alvbåge höll spänningen vid liv samtidigt som Nordin Gerzic visades ut i början av andra halvlek.

ÖSK intog västkusten stärkta efter tre raka vinster för att ta sig an Blåvitt som kom till start med en vinst i ryggen mot Hammarby senast på Söderstadion efter ett vackert mål av det unga stjärnskottet Robin Söder. ÖSK hade en vakans på högerkanten då Bassombeng var avstängd och på den platsen fick Tommy Wirtanen förtroendet. Hemmalaget saknade Pontus Wernbloom, även han avstängd. Snudd på 10,000 personer hade letat sig till Gamla Ullevi för att se drabbningen denna soliga aprilkväll.

Hemmalaget inledde med ett snabbt passningsspel efter marken och sökte allt som oftast Hysén i djupled, bland annat i den 18:e minuten då han sprang sig loss och placerade bollen i nät, dock avvinkad för offside den gången. ÖSK jobbade sig in i matchen och hittade allt mer in i boxen med inlägg som dessvärre sällan hittade rätt adress. Spelet böljande ordentligt, men tillslut hittade Hysén rätt när han rev sig loss på kanten och lättade bollen över Wikström för att sedan kallt placera bollen mellan benen på John Alvbåge. ÖSK stack i mellan ett par gånger där Almebäck var närmast en kvittering på huvudet innan halvtid.

Det var en relativt jämn tillställning efter 45 minuters spel med fördel för hemmalaget som hade aningen högre bolltempo och lite bättre adress på de avgörande passningarna.

Blåvitt öppnade den andra halvleken i ett rasande tempo och tvingade Alvbåge att omgående göra en kanonräddning efter en nick av Jacob Johansson. Efter anstormningen jobbade sig ÖSK in i matchen när något oväntat inträffar. Nordin Gerzic som fått tag i bollen blir kapad av Ragnar Sigurdsson i utkanten av IFK Göteborgs straffområde. Sigurdsson tilldelades en varning, men i samma moment tappar Gerzic fattningen och ger Stefan Selakovic en knuff vilket resulterade i att domaren Martin Hansson bestämmer sig för att visa ut Gerzic.

Med ett decimerat manskap fick ÖSK det kämpigt mot ett hungrigt och tempofyllt IFK Göteborg. Alvbåge höll ÖSK kvar i matchen vid flera tillfällen samtidigt som Sixten Boström inte tvekade att slänga in allt offensivt han hade att tillgå. ÖSK flyttade mot slutet upp i princip hela laget för att kunna vaska fram en kvittering. Bertin Ze som kom in sista tio minuterarna och var mycket framgångsrik i luftrummet tillsammans med Magnus Wikström som hade både ett och två lägen att kvittera. Närmare än en räddning på mållinjen och efterföljande kalabalik i de döende minuterarna kom inte ÖSK och lämnade därmed Gamla Ullevi poänglösa och besegrade.

Den hitintills stabila defensiva ställdes verkligen på prov idag och var allt som oftast förtroendeingivande även om John Alvbåge storspelade och höll laget kvar i matchen. Offensiven fungerade sämre och var en aning uddlöst för att kunna få med sig någon poäng. Det är inte helt orimligt att ÖSK kommer lägga krut på anfallsspelet inför nästa match mot Gefle som har ett erkänt kompakt och svårgenomträngligt försvar.

Resultat:

1-0 IFK Göteborg, Tobias Hysén (35:e min)

Matchfakta:

Varningar:

IFK Göteborg: Sigurdsson, Eriksson

ÖSK: Wowoah, Almebäck

Utvisningar:

IFK Göteborg: -

ÖSK: Gerzic

Byten:

IFK Göteborg:

J. Johansson ut, Sanna in (76:e min)

Söder ut, Bärkroth in (81:a min)

ÖSK:

Wirtanen ut, Bedoya in (62:a min)

Porokara ut, Tahirovic in (71:a min)

Wowoah ut, Bertin Zé in (79:e min)

Publik:

9390

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908