Almebäck om sin framtid i klubben

Förstora bilden

En nöjd Michael Almebäck berättar om segermatchen och sina förhoppningar om en fortsättning i ÖSK

- Jag vill visa respekt mot klubben genom att stanna.

En säker seger mot ett formstark Helsingborg. Det måste kännas otroligt skönt?

- Det kändes riktigt roligt att få drämma dit Helsingborg på hemmaplan och visa publiken vad vi går för. Vi gör en riktigt bra match och är överlägsna, vi kunde ha vunnit med 3 eller 4 – 0 om vi satt våra lägen.

Ni hade mängder med målchanser, varav tre i målramen och en straffmiss. Började nervositeten komma krypandes när bollen inte ville in?

- Man gick ut i halvtid och tänkte att bara inte de får något billigt mål nu. Men vi var trots allt så överlägsna att målen trillade in till slut.

Helsingborg kom inte till några större farligheter. Hur kändes det nere på planen?

- Nej de hade inte mycket. Det var lite i början av första halvlek när vi kommer för långt ner med backlinjen och Henke får vända upp för lätt och får med sig yttrarna Makondele och Sundin. I andra halvlek har de ingenting förutom något läge från Rasmus Jönsson, men det är inga superlägen vi släpper till.

Fanns det en respekt för Henke innan matchen?

- Ja det klart man har respekt för Henke. Det är samma sak som att man hade respekt mot Allbäck och Santos när man mötte Örgryte, men Henke är inte mer än människa… Han är 38 år och jag 21 år.

För din egen del går du bara från klarhet till klarhet och blev återigen utsedd till matchens lirare. Hur ser du på det?

- Det är jätteroligt att det har gått så bra som det har gått. Det känns skönt att jag har fått chansen av Sixten och Rickard att få spela så mycket. Jag har tagit vara på chanserna och det känns härligt att spela matcher.

Du har fått mycket beröm från media, lagkamrater och fans. Hur trivs du i ÖSK?

- Jag trivs kanon i klubben. Det är ett skönt lag med bra killar, det är inga divafasoner utan alla jobbar verkligen för laget. Jag trivs i staden också så att allting känns bra här.

Du har kontrakt med ÖSK fram till sommaren, hur ser framtiden ut?

- Vi har börjat förhandla nu om en förlängning, det ska inte vara några problem att få till det. Jag är optimistiskt till en fortsättning och trivs här. ÖSK har gett mig chansen och jag vill visa respekt mot klubben genom att stanna, det kommer nog att lösa sig.

Du är ung, bara 21 år. Har du hört någonting från landslagsledningen angående U-21 EM i sommar?

- Nej inte än faktiskt, man kan bara hoppas. Om det inte blir U-21 EM så kan man hoppas på att vara med i U-21 kvalet i höst om det fortsätter så här.

Du var inne på det att ÖSK som en grupp känns väldigt harmonisk. Ni har rest er efter två bittra förluster och nu vunnit två raka. Hur är stämningen och harmonin i truppen?

- Jag tycker att stämningen har varit bra även fast vi förlorade två matcher i början. Det har varit positiva tankar ändå och det var jäkligt viktigt att få en seger mot Örgryte, då släppte det. Det hade varit jobbigt att tappa poäng där också. Jag tycker vi gör bra matcher mot både Djurgården och Elfsborg där vi borde tagit poäng med lite mer flyt, men nu ser det bra ut.

Redan nu på torsdag är det match igen och regerande mästarna Kalmar står för motståndet. Vad har du för tankar inför den matchen?

- Det ska bli spännande att möta dem. De har haft en knackig inledning så de är i behov av en trepoängare. Det kommer bli en tuff match, de är ju ett krigarlag men vi ska knäcka dem här hemma och spela ut dem.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908