ÖSK vann enkelt

Förstora bilden

Om förra omgången var en stor lättnad, där ÖIS besegrats, var kvällens match ett styrkebesked: Ytterligare en svår hemmamatch på Behrn Arena, och ytterligare ett steg i rätt riktning för ÖSK, när Helsingborg besegrades med 2-0.

I det stora hela var det en övertygande hemmaseger för ÖSK, då man dels visade upp ett attraktivt spel och dels förmågan att förvalta sina chanser.

Inledningsvis hade ÖSK lite svårt att ta sig in i matchen och det var gästerna Helsingborg som började piggast och hade mest boll. ÖSK: s passningar kom inte alltid till rätt adress. Gästerna fick mycket tid att behandla bollen. Trots Helsingborgs pigga inledning skapades inte nämnvärt många chanser mot de svartvita. Anförda av en högljudd hemmapublik kom ÖSK efter cirka 20 minuter allt mer in i matchen.

ÖSK: s första målchans hade Kim Olsen efter 22 minuter, då han framspelad av Bassombeng avlossat ett skott på distans rakt framför straffområdet.

Strax därefter hade Kihlberg ett tungt distansskott som dock gick mitt i mål, varpå målvakten Pär Hansson behövde inte slänga sig utan lätt kunde fånga bollen.

Efter en halvtimme var ställningen fortfarande 0-0. Matchen var jämn och tajt, även om tempot sjunkit en aning. Örebro skapade en hel del situationer men inte de riktigt farliga målchanserna. Men med 10 minuter innan pausvilan hade ÖSK en kavalkad av heta målchanser: Först nickade Nordback i ribban, med en räddning på den farliga returen som följd. I minuten efter var Nordback återigen nära att näta för sitt ÖSK med en frispark drygt 20 meter från mål – rakt framifrån utanför straffområdet – men bollen tog retligt i stolpens utsida.

Jämfört med inledningen hade ÖSK: s spel efter en halvtimme höjt sig flera nivåer; inte bara hade de blivit aggressivare, rörligare och snabbare in i närkamperna; de hade också blivit mycket effektivare framför mål och radade upp den ena farliga målchansen efter den andra. Det enda som saknades var givetvis det välförtjänta 1-0-målet, som ändå hängde i luften.

Med tre minuter kvar av första halvlek hettade det till ordentligt; Bassombeng hade med full fart på väg in i Helsingborgs straffområde blivit fult kapad av Joel Ekstrand. Bollen var långt bort vid tillfället och Ekstrand fick se det röda kortet.

På den efterföljande straffen lade Kim Olsen en låg straff till vänster om målvakten och vi var alla på väg att anteckna 1-0 för ÖSK. Men målvakt Pär Hansson hann ner otroligt fort och räddade sitt Helsingborg från baklängesmål precis innan halvtid.

Trots alla farliga chanser var det 0-0 i paus. Om ÖSK rimligen kunde känna en viss frustration över att inte tagit vara på sina chanser visade man inget av det utan fortsatte att trycka på. Det förlösande 1-0-målet var inom räckhåll, men lät vänta på sig till den 60: e minuten. Efter en luftduell mellan Kim Olsen och Hansson i HIF-målet föll bollen sakta mot marken.

När bollen fortfarande är i luften är det oerhört svårt att avgöra vem om är först – Hanssons händer eller den liggande Kim Olsens fot. Faktum är dock att domaren blåste mål och den efterlängtade ledningen var ÖSK: s. Även om det var ett överraskande tillfälle att göra mål på var det en välförtjänt ledning. Skönt också för Olsen, vars straff tidigare räddats av Hansson.

Med 20 minuter från slutet och 1-0 i ryggen hade ÖSK bra kontroll på matchen. Gästerna låg lågt i banan och tryckte inte på. På sina kontringar blixtrade man visserligen till men det blev aldrig riktigt farligt. Gästernas enda målchans i andra halvlek var för övrigt ett hyggligt skott utanför straffområdet. Det innebar dock inga problem för den stabile Alvbåge som hade en lugn match mellan stolparna.

Örebros offensiva krafter som Porokara, Olsen och Bassombeng var hela tiden ett hot åt andra hållet. Att Bassombeng gick ut efter 73 minuter störde inte spelet; in kom en pigg allsvensk debutant, Tommy Wirtanen som gjorde en godkänd insats. Med sin oerhörda snabbhet på högerkanten hotade han Helsingborgsförsvaret.

ÖSK: s 1-0-ledning hade länge haft mersmak, men med bara minuter kvar – och trots att gästerna egentligen inte skapade något nämnvärt – kändes ledningen skör.

Det skulle inhopparen Emra Tahirovic ändra på. Med cirka en minut på planen, framspelad av debutanten Wirtanen, rullade han in det punkterande 2-0-målet till höger om Hansson i målet. Bollen såg från början ut som att gå utanför eller i stolpen, men tack vare att Tahirovic skruvat bollen gick den precis på rätt sida stolpen in i mål.

Bortsett från inledningen var ÖSK det klart bättre laget och med tanke på spelövertaget och överlägset flest målchanser vann man rättvist. Förutom de två vinnande målen hade bud på fler.

Helsingborg, anförda av Henrik Larsson, skapade väldigt få målchanser och Alvbåge sattes aldrig riktigt på prov. Förutom det hyggliga distansskottet i slutminuterna hade HIF inget av vikt. I andra halvlek var man relativt lätt avväpnade bakåt – inte bara på grund av sin egen ofarlighet men självklart också tack vare det sedvanligt säkra ÖSK-försvaret.

På det stora hela var ÖSK övertygande såväl försvars- som anfallsmässigt. Framåt skapade laget många målchanser, varav två resulterade i viktiga mål. Sedan ska vi inte glömma försvarsspelet som återigen övertygade – där Almebäck utmärkte sig och blev matchens lirare.

Statistik:

Mål:

1-0, Olsen (60 min). 2-0, Tahirovic, (91 min)

Varningar/Utvisningar:

ÖSK: Varningar: Wowoah, Nordback.

HIF: Varningar: C. Andersson, Makondele. Utvisning: Ekstrand.

Byten:

ÖSK: Bassombeng ut, Wirtanen in (73 min). Gerzic ut, Bedoya in (84 min). Porokara ut, Tahirovic in (90 min).

HIF: Patronen ut, Sundin in (45 min). Makondele ut, Chansa in (47 min). Jönsson ut, Holmqvist in (78 min).

Robin Högberg

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908