Inför: ÖSK - Halmstad BK

Förstora bilden

Efter 0-9 på de senaste fyra matcherna hoppas ÖSK bryta sin negativa trend mot Halmstads BK. Assisterande tränare Rickard Nilsson hoppas lagets gemenskap ska leda dem tillbaka på vinnarspåret.

ÖSK har en tung period bakom sig med tre raka förluster. Hur har det påverkat spelarna?

— Det är naturligtvis väldigt individuellt hur spelarna tar den här perioden av motgång och lite sämre prestationer. Men det är klart att många börjar fundera, vad man själv som individ ska göra för att få det att fungera. Det är helt klart en tuff period för oss, men i motgång gäller det att visa vad man är gjord av för att kunna vända trenden. Jag tycker faktiskt vi haft riktigt bra träningar på sistone men inte lyckats få ut det i matcherna.

 

ÖSK har inte gjort mål på över en månad. Vad har saknats i er offensiv?

— Att vi inte gjort mål beror säkert på många olika faktorer. När man går mållös flera matcher i rad tär det naturligtvis på självförtroendet, de är ju människor också, spelarna. Vi behöver våga och tro på oss själva, och verkligen satsa för att komma till avslut. Då behövs att vi offrar oss i löpningarna för varandra, det låter enkelt men är så oerhört viktigt. Kanske har vi blivit för stillastående på sistone.

 

ÖSK har släppt in nio mål på de senaste tre matcherna. Vad har saknats i er defensiv?

— Jag tror det hänger samman med problemen i offensiven. När man blir för stillastående försvinner passningsalternativen och man löper större risk att tappa bollen i fel lägen. Vi har blivit hårt straffade för det i de senaste matcherna. Det i sin tur leder till att vi hamnar i obalans och vi har haft väldigt svårt att räta upp spelet igen.

 

Hur stor roll har avstängningarna spelat för de negativa resultaten?

— Det är väldigt svårt att säga. Man strävar alltid efter att hålla backlinjen så intakt som möjligt men vi har en så pass bra trupp att det inte ska spela någon större roll. Jag tror den senaste tidens negativa resultat snarare beror på tillfälligheter än att vi bytt en del spelare. Man ska komma ihåg att Allsvenskan är en så jämn serie att om du inte är på topp vinner du inte.

Omgångens motstånd står Halmstads BK för, vad tycker du om dem?

— Det är ett lag som haft det lite tyngre än vad man trodde inför säsongen. De har spelat bra och skapat många målchanser men har haft problem med effektiviteten framför mål.

 

Vad har de för styrkor?

— De är väldigt bra offensivt, löpvilliga och har ofta fin rörelse i spelet. Görlitz och Raskaj är väldigt starka i en mot en-situationer och gör att de har ett bra kantspel. Jag tycker även de är starka på fasta situationer.

 

Vad är viktigast i ÖSK:s spel mot Halmstad?

— Att vi alla väljer samma väg och tror och spelar för varandra. Att vi jobbar ihop som ett lag är absolut viktigaste just nu.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908