”Vi kan gå i princip hur långt som helst”

Förstora bilden

Efter en poäng hemma mot guldjagande IFK Göteborg konstaterar försvarsklippan Michael Almebäck att ÖSK fortfarande har stora chanser att avancera tabellmässigt i den allsvenska slutspurten.

0-0 hemma mot Blåvitt. Hur känns det?

- Det känns okej. Vi gick ut för att vinna, så det känns ju lite tråkigt. Å andra sidan, hade någon innan säsongen sagt att man skulle ta tre poäng borta mot Kalmar och en poäng mot Göteborg så hade man tagit det budet. Vi ska inte vara alltför besvikna.

Ni öppnade matchen grymt starkt och kontrollerade hela första halvlek. Mot andra tappade ni lite, vad berodde det på?

- Jag tycker att vi skapade mycket första 20 och var överlägsna sett till helheten. Sedan kom de in mer och mer i matchen. Vi slarvade en del i uppspelen och bjöd in dem, de fick inte jobba sig in själva. I andra kändes det mer som ett ställningskrig där det kunde ha gått åt vilket håll som helst.

Defensiven var åter på topp. Inga mål bakåt är väl ett kvitto på att man gjort rätt för sig som försvarare?

- Jo, jag tycker hela backlinjen gjorde ett bra jobb idag, John (Alvbåge) också. Vi samarbetar bra och vet var vi har varandra, det funkade bra idag.

Du förlorar inte många närkamper på planen Micke. Vad gillar du smeknamnet "Iron-Mike"?

- (Skratt) Det är skoj tycker jag.

ÖSK har inte tappat många poäng mot topplagen i år. Vad är skillnaden mellan er och lagen ovanför?

- Det är inte så jäkla mycket som skiljer oss. Idag stod vi upp bra emot Göteborg som är en av guldfavoriterna. Kalmar slog vi borta med 3-1 och slog dem även i våras. Mot AIK blev det kryss och Helsingborg har vi slagit bägge gångerna i år. På något sätt är vi bättre mot topplagen än vad vi är mot de lite sämre lagen. Vad det beror på vet jag inte, men så är det i alla fall.

Hur långt kan det bära i år?

- Vi tar en match i taget. Vi kan gå i princip hur långt som helst om vi vinner och behåller harmonin i laget.

 

 

Emil Ronneman

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908