”Är man nöjd med att sitta på bänken ska man inte vara med”

Förstora bilden

Nordin Gerzic blev för ovanlighetens skull förpassad till avbytarbänken mot IFK Göteborg. Besvikelsen var naturligtvis stor hos publikfavoriten, men revanschlusten större.

En poäng hemma mot IFK Göteborg. Vad tycker du om er insats idag?

— Jag tycker vi var bättre än dem. Vi gör en bra första halvlek och en bättre andra halvlek. Framförallt under andra delen av andra halvlek skapar vi många bra lägen men tyvärr är vi inte tillräckligt noggranna i avslutningarna. Vi har bland annat flera farliga hörnor, som Samuel(Wowoah) slår jättebra, Kihlbergs friläge i slutet, Alejandros skottläge och jag har själv ett kanonläge där jag borde ha skjutit...

 

Borde du skjuta oftare?

— Det är helt riktigt att jag borde skjuta mer, jag kom på mig själv ett par gånger under matchen idag att jag borde ha skjutit istället för att söka passningen. Jag tränar hela tiden på att förbättra mitt skott, stannar kvar efter träningen och kör extra. Men under match är jag så inställd på att hitta passningsvägar att jag sällan går på eget avslut. När man ser en bra yta är det svårt att inte spela in bollen där.

 

Du fick börja matchen som avbytare, trots dina fina insatser på sistone. Fick du någon motivering från Sixten?

— Ja, det fick jag. Den handlade i stora drag om att han inte ville ändra i ett vinnande lag. Självklart accepterade jag den motiveringen, det är tränaren som bestämmer och jag har stor respekt för Sixten. Han har stort förtroende för mig också, det vet jag. Jag förstår hur han resonerar och köper att han bänkade mig. Sen håller jag inte med honom till 100 procent och naturligtvis blev jag besviken över petningen. Men framförallt kände jag en enorm revanschlust, jag ville visa att han gjorde fel som bänkade mig. Jag älskar att spela fotboll och tränar varje dag för att kunna göra mitt bästa på planen. Att vara petad är inte kul, är man nöjd att sitta på bänken ska man inte vara med tycker jag. Jag hoppas jag visade under mitt inhopp att jag förtjänar att vara med i startelvan nästa match.

 

Vad fick du för instruktioner inför inhoppet?

— Spela ditt eget spel.

 

När du stod vid sidlinjen, redo att bytas in, fick du rejäla applåder från publiken. Hur kändes det?

— Det kändes jättebra. Jag vet att folket i Örebro tycker om mig och jag älskar att spela inför dem. Det är faktiskt en ren njutning att spela hemma på Behrn. Därför kändes det extra jobbigt att bli petad på en hemmamatch, för då får man inte visa upp sig för "sin" publik.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908