Porokara om matchen mot Sverige

Förstora bilden

Dribblingsvirtuosen Roni Porokara återfanns i den finländska startelvan när laget mötte Sverige på Råsunda i onsdags(12/8). Trots detta var det Sverige som tog hem segern med 1-0.

Förlust med 1-0 mot Sverige, dina tankar om matchen?

 

—Jag tycker det fanns många bra saker och även en del mindre bra saker i sättet som vi genomförde matchen. Men en förlust är alltid en förlust och då kan man aldrig vara nöjd.

 

Vad tycker du om din egen insats?

 

—Ah, den var inte bra alls. Jag löpte mycket i djupled men fick inte ut så mycket av det, fick inte så mycket bollar. Jag måste kolla mer i backspegeln och tajma in mina löpningar bättre. Nu hamnade jag oftast i passningskugga och det var ju inte speciellt bra.

 

Du spelade mot Behrang Safari, som blev utsedd till matchens bäste spelare. Hur var det att spela mot honom?

 

—(Skratt) Ja, han var bra. Helt otroligt snabb var han och duktig på att fylla på offensivt också. Det var inte lätt att spela mot honom för jag tvingades jobba hårt i defensiven på grund av hans offensiva löpningar.

 

Vad är största skillnaden med att spela internationellt jämfört med att spela i Allsvenskan?

 

—Framförallt är tempot avsevärt mycket högre i internationell fotboll än vad den är i Allsvenskan. Allting du gör måste du göra mycket snabbare än vad du är van vid. Så det var tuffa 65 minuter för mig.

 

Vad tror du om dina chanser att få spela nästa match, kvalmatchen mot Liechtenstein?

 

—Mja, jag vet inte. Om jag spelar bra här i ÖSK så tror jag att jag har en bra chans att få komma med i alla fall. Men det gäller ju att prestera bra när man väl får chansen också. Baxter (Finlands förbundskapten) gav ingen individuell respons utan talade mer om lagets insats efter matchen. Så det är svårt att sia om.

 

Finland kämpar med Ryssland om andraplatsen i gruppen efter suveränen Tyskland. Vad tror du om era chanser att nå VM?

 

—Jo, det blir tufft, vi har fortfarande chansen men den är inte så stor. Ryssland är ett mycket bra fotbollslag, men så länge vi har chansen kommer vi kämpa.

 

Hur var det att spela med en legend som Jari Litmanen?

 

—Han är bra (skratt). Det är fantastiskt roligt och lätt att spela med honom, han ser saker som ingen annan ser. Jag blev även mycket imponerad av Eremenko Jr som är en otroligt bra fotbollsspelare.

 

Hur känns kroppen inför matchen mot Djurgården på måndag?

 

—Ja, jag är trött, det kan jag säga, men som tur är har vi vilodag på lördag. Så på söndag kommer jag känna mig bra och på måndag ännu bättre (skratt).

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908