Almebäck om U21-äventyret

Förstora bilden

ÖSK:s talangfulle mittback Michael Almebäck debuterade i onsdags (12/8) för det äldre U21-landslaget. Sverige besegrade Danmark med 4-2 och Michael spelade hela matchen.

Hur känns kroppen nu efter den senaste tidens matchande?

 

—Det känns lugnt, inga problem. Det är samma som i våras när vi spelade tre matcher i veckan. Jag tog det lugnt i torsdags, sen tränade vi idag (fredag) och har ledigt imorgon igen. Det är ingen fara.

 

Seger med 4-2 mot Danmark, vad tycker du om matchen?

 

—Det var en positiv match och vi spelade riktigt bra, framförallt offensivt. Vi började lite svagt men efter halva första halvlek kom vi in i matchen. Efter det tycker jag vi dominerar och skapar många målchanser på dem. Det blev en ganska komfortabel seger tillslut.

 

Hur värderar du din egen insats?

 

—Det kändes bra. Det är alltid ovant att komma in och spela ett nytt spelsystem, de spelar ju 4-4-2. Sen får man också spela med nya spelare omkring sig som man inte känner. Men i övrigt tycker jag det gick riktigt bra.

 

Det var bara du, förutom lagkapten Sebastian Eriksson, som fick spela hela matchen. Känner du dig given i startelvan?

 

—Nej, det gör jag verkligen inte. Det finns många bra spelare som slåss om platserna, men jag tror jag stärkte mina aktier i alla fall. Det står väl mellan mig och helsingborgarna Marcus Nilsson och Joel Ekstrand på mittbackspositionen. Det är vi som spelar konternuerligt i Allsvenskan. Dessutom finns även Jasmin Sudic från Malmö som spelar lite då och då.

 

Vad fick du för respons från tränare Söderberg/Lennartsson efter matchen?

 

—Nej, de tyckte det gick bra. De är alltid väldigt glada när vi vinner. Framförallt var de nöjda med hur vi som lag genomförde matchen. De tyckte det var jättebra att vi vågade spela vårt eget spel, rullade boll efter marken och spelade oss ur situationerna istället för att tjonga iväg bollen. Vi skapade väldigt många målchanser genom vårt eget spel och hade många fina anfall.

 

Kvalet till U21-EM 2011 startar om några veckor. Vad tror du om lagets chanser att ta sig dit?

 

—Det är ju alltid svårt. Såg att vår grupp innehöll Israel, Kazakstan och Montenegro. Jag vet inte så mycket om de länderna, men att åka och spela bortamatch i Kazakstan kan ju vara en stor upplevelse i sig. Kollar man enbart på pappret så borde vi ha en ganska bra chans att gå vidare direkt från gruppen. Men man vet aldrig, det är tuffa resor att göra.

 

Vad har du själv för mål med ditt landslagsspel?

 

—Med U21 är målet absolut att ta sig till EM-slutspelet. Väl där vill man naturligtvis gå så långt som möjligt. Det är ett bra skyltfönster om man är med där. Men vi får se, det är långt fram.

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908