Magnus Wikström efter matchen mot Örgryte

Förstora bilden

Försvarstornet Magnus Wikström gjorde återigen en stabil insats i matchen mot Örgryte. Här är hans kommentar efter matchen.

2-2 mot tabelljumbon Örgryte. Hur nöjd är du med det resultatet?

— Jo, de är visserligen jumbo i dagsläget men det går inte och stirra för mycket på tabelläget, de har en bra svit och är i bra form. Men sett till matchen och det vi presterar så tycker jag väl att vi ska kunna döda den här matchen tidigare.

Vad tycker du om matchen?

— Jag tycker vi tar tag i den på ett bra sett från början. Allt eftersom börjar vi skapa fler och fler chanser och ska väl leda med mer än 1-0 i halvtid, det tycker jag absolut. Vi har en jättebra känsla i halvtid och vill bara gå ut och köra på som vi gjorde i första halvlek. Men sen är det ju tyvärr en riktig mardrömsstart vi får i andra halvlek och vi får därefter kämpa i uppförsbacke till slutsignalen.

Hur påverkades ni av ÖIS snabba vändning till 1-2 i början av andra halvlek?

— Nej men det klart att man inte tror att man ska ligga under efter tre minuter i andra när man leder i halvtid. Vi hade ändå skapat så mycket chanser så vi kände att om vi bara fortsatte spela som vi gjorde i första halvlek så kommer vi producera kvitteringslägen. Det tycker jag också att vi lyckas med. Men ju längre det dröjer innan vi får in kvitteringsmålet desto mindre tid får man ju på sig att sätta ett ledningsmål och ta hem alla tre poängen.

Vad säger du om ÖIS mål?

— Nej, jag vet inte. Det första luktar ju offside lång väg men det är svårt för mig att avgöra. Anttonen är den som har bäst position för att se det och han säger att det var en solklar offside. Men utan att ha sett någon repris kan man väl inte säga för mycket om det. Sen är det ett hyfsat avslut men John är på den så det är lite snöpligt. Vid andra målet gör Allbäck en bra löpning och hinner först på bollen helt enkelt. Vi har själva många liknande lägen där vi är först på bollen i deras straffområde men tyvärr studsar de flesta avsluten utanför idag.

Hur fungerade ert försvarsspel sett över hela matchen?

— Förutom målen tycker jag vi har bra koll på dem. De har något inspel i första halvlek som blir lite halvfarligt men i övrigt fungerade försvarsspelet bra. Det svårt att inte släppa till en enda målchans på nittio minuter men det är klart att det hade känts tryggare att gå ut till andra halvlek med en större ledning än 1-0.

Vad är svårigheten i att möta Allbäck/Santos?

— Nej men de är duktiga fotbollsspelare helt enkelt. Båda är mycket bra på att täcka boll och har bra blick för spelet. Framförallt Allbäck är en erkänt duktig målskytt och det märks att han har målnäsa. Han befinner sig på rätt plats och är ofta först med en tå som vid 1-2 målet idag, det var ett ganska typiskt mål från honom. Men som sagt så tycker jag vi hade bra kontroll på dem och släppte inte till så mycket målchanser.

Per Johansson byttes in som vänsterback i slutet av första halvlek. Hur tycker du han skötte sig?

— Absolut godkänd. Inget att anmärka på över huvudtaget. Det är bland det svåraste som finns att bytas in så där mitt i matchen just i backlinjen. Han gör en stabil insats och krånglar aldrig till det för sig. Det kändes tryggt att ha honom där, man vet var man har honom så att säga. Hela backlinjen blir naturligtvis påverkad av ett sådant byte men jag tycker han gör det riktigt bra.

Vad tar ni med er från den här matchen?

— Att vi aldrig slutar försöka. Vi har visat två matcher i rad nu att vi inte ger oss utan kämpar ända till slutsignalen och även får utdelning tillslut. Det är jätteviktigt eftersom man ibland hamnar i underläge i matcherna. Vi tar även med oss en hunger efter en seger. Det var ett tag sen och nu vill vi vinna igen.

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908