”Kvalitetsmässigt är jag lika bra som dem”

Förstora bilden

John Alvbåge fick tyvärr se Sveriges båda VM-kvalmatcher från läktaren men är ändå nöjd med landslagssamlingen. Den gav inspiration och dessutom flera stunder av stor lycka.

— Så som min karriär har sett ut de senaste två-tre åren ska jag vara ganska tillfreds med att jag bara är med i landslaget och konkurrerar igen, tycker John. Träningsmässigt har det varit förhållandevis behagliga tio dagar. Fokus har framförallt legat på lagets taktiska disposition och de flesta träningar var av matchförberedande natur i lugnt tempo. Landslagets egen målvaktstränare, Lennart Ljung, såg dock till att John och hans kolleger fick höja pulsen vid några tillfällen. — Några svettigare träningar blev för oss målvakter, där vi körde inläggs- och avslutningsövningar och även en del spel. Men annars var det soft, bara matchförberedande träning. Man är ju inte sliten fysiskt när man kommer tillbaka från ett sådant här läger, menar John.

 

 

Tuff konkurrens

 

Att gå från självklar förstemålvakt i klubblaget till att plötsligt vara tredjevalet är ingen svårighet tycker John. Han menar att hierarkin är tämligen given och alla i truppen vet sin plats. — Jag konkurrerar med två mycket bra målvakter som spelar internationellt med sina respektive klubblag. Där har jag lite att ta igen, säger John. Han ser dock möjligheter att i framtiden kunna hävda sig ännu bättre i landslagssammanhang.  — Kvalitetsmässigt tycker jag att jag är lika bra som dem. Däremot måste jag bevisa att jag håller även på internationell nivå, säger John. Han tror detta inte nödvändigtvis måste innebära ett byte till en annan klubb. Istället hoppas han kunna föra ÖSK till internationella matcher. — Vi är på god väg i alla fall, sen får man se vad händer när säsongen är slut, säger John.

 

Som avslutning hälsar John alla ÖSK-fans att han kommer medverka i tv-programmet Ekwall vs Lundh på torsdag(17/9) i Tv4 Sport klockan 18.00. Den som inte fått nog av ÖSK:s frispråkige burväktare kan således med fördel avsätta en halvtimme på torsdagskvällen och njuta av Johns rappa munläder. Det finns dessutom möjlighet att se programmet i efterhand på  

.       

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908