”Landslaget ger en extra kick”

Förstora bilden

ÖSK:s mittback Michael Almebäck återvände förra veckan till Behrn Arena efter en tio dagar lång samling med U21-landslaget. Två segrar av två möjliga gav en perfekt start på vägen mot EM-slutspelet 2011.

Trots en mycket stark match i genrepet mot Danmark fick Michael inta den något ovana rollen som avbytare under lagets första match. Detta hindrade dock inte Sverige från att besegra Montenegro på bortaplan med 2-0, efter mål av Albin Ekdal och Agon Mehmeti. Förbundskaptenerna valde att i denna match spela Helsingborgsduon Marcus Nilsson och Joel Ekstrand som centrala försvarare.

— Förbundskaptenerna ansåg att de var spelskickligare än jag och kunde bidra mer offensivt, säger Michael om petningen. — Det stämmer nog jag är den av oss tre som är mest defensiv men jag tycker jag visade mot Bulgarien att jag fungerar lika bra offensivt som dem, fortsätter Michael.

Tog petningen på rätt sätt

 

Turligt nog för Michael drabbades Ektrand av en förkylning efter matchen mot Montenegro och var därmed indisponibel mot Bulgarien. Michael ersatte honom och erkänner att han brann av revanschlusta efter petningen mot Montenegro. — Det är klart att kändes lite frustrerande att inte få spela första matchen, men det är sådant man får ta helt enkelt, säger Michael som visade hur en petning ska tas. Mot Bulgarien var han nämligen en av planens främsta aktörer. Lagets spel lämnade dock en hel del övrigt att önska. Något som förbundskaptenerna även påpekade i omklädningsrummet efter matchen.  — De tyckte inte att det var bra spel utan mer en krigarmatch, en riktig skitseger. Men de var nöjda med att alla kämpade och stod upp för laget, och att vi vann såklart, berättar Michael.

 

Petningen till trots tycker Michael det finns mycket positivt att ta med sig från landslagsamlingen.

— Framförallt tar jag med mig matchen jag spelade. Det kändes bra och jag tycker jag fick visa det jag ville för förbundskaptenerna. Jag tror de kommer få svårare att ta ut laget nästa gång, säger Michael. Han tror också att samlingen i förlängningen får positiva effekter för ÖSK. — Man kommer såklart hem med ett större självförtroende när man varit iväg med landslaget. Man får mer pondus i sitt spel. Det är verkligen kul att få komma iväg så här, det ger en extra kick, avslutar Michael.

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908