Kim Olsen efter matchen

Förstora bilden

Kim Olsen fortsatte tysta tvivlarna genom att ge ÖSK en drömstart då han låg bakom den straffspark som gav ÖSK ledningen redan i den fjärde matchminuten.

ÖSK tilldelades straff redan i den tredje matchminuten efter en närkamp mellan dig och Djurgårdens båda mittbackar. Var det straff?

— Ja, som jag uppfattar situationen var det straff. Nu har jag inte sett någon repris men min känsla är att den var rätt dömd. Bollen från Roni fick en lite konstig studs som gjorde det svårt att avsluta direkt, så jag väntade ner den istället och tog kampen med deras mittbackar. Det var en bra kamp om bollen, jag tar mig in framför dem och får en tackling bakifrån som hakar upp mig och gör att jag faller.

Djurgården är det lag i Allsvenskan som släppt in flest mål, märktes det i deras agerande?

— Nej, det tycker jag inte att det gjorde. De kämpar på bra och är tuffa att möta, vilket vi också var förberedda på.

Vad tycker du om er prestation idag, sett till hela matchen?

— Det är väl ingen höjdare från vår sida, det tycker jag inte. Spelet fungerade inte riktigt som vi vill att det ska göra under vissa delar av matchen. Däremot tycker jag vi kämpar bra hela matchen och det var verkligen skönt att vinna idag. Vi vill gärna visa upp ett bättre spel för vår hemmapublik än vad vi gjorde idag men det blir så här ibland.

Din egen insats?

— Jo, jag är nöjd med mitt spel idag. Jag tycker det fungerade bra både offensivt och defensivt. Det var skönt att få göra mål mot Helsingborg i senaste matchen, det gav en litet lyft för självförtroendet och det var skönt att ha med sig in på plan idag. Det blir ju lätt lite snack när man som anfallare får en måltorka, det hör till spelet.

Du fick en tuff smäll i första halvleken av Djurgårdens Markus Johannesson. Hur känns kroppen?

— Ja, det var en rätt så hård tackling. Jag trodde det var Kuivasto som kom bakifrån. Han träffade mig rakt på smalbenet så det känns fortfarande, men det ska inte vara någon fara. Det var bara en rejäl smäll, smärtan går över. Formen känns annars mycket bra, jag har känt de senaste matcherna att jag är på väg uppåt.

Under andra halvlek blir ni under långa stunder tillbakatryckta av Djurgården. Vad berodde detta på?

— Svårt att säga exakt vad det beror på, om jag hade en förklaring skulle vi förhoppningsvis inte hamnat i den situationen(skratt). Men jag håller med om att de hade tryck på oss i andra halvlek och vi fick spela mycket försvarsspel. Jag tycker dock vi försvarar oss bra och de kommer inte till några riktigt heta chanser.

Detta medförde att det spelades många långbollar från backlinjen, hur är det att spela forward då?

— Ja, det blev mycket långbollar i slutet. Jag hade många höjddueller med Djurgårdsförsvararna och det blir mycket kamp. Men det är bara att ta jobbet och kämpa för lagets bästa.

Du fick gå ner och spela som en extra mittback sista tio minuterna av matchen. Hur gick det?

— Jag tycker det gick bra. Vi gjorde samma drag nere i Helsingborg senast och det är ganska kul att gå ner och hjälpa till när vi är under tryck som vi var idag. Jag har faktiskt spelat försvarare tidigare under min karriär även om det var länge, länge sedan. Jag gillar den sortens höjddueller som man hamnar i som mittback, de passar mig.

Vad tror du om fortsättningen på  serien och er jakt på femteplatsen?

— Vi har som sagt målsättningen att sluta bland de fem främsta lagen och jag tycker fortfarande vi har chansen att nå dit. Det är ju trepoängsmatcher så vinner man några matcher går det snabbt uppåt. Jag tror vi bara har en förlust på de tolv senaste matcherna och har tagit poäng även när vi inte spelat på topp, det är starkt. Nu har vi Elfsborg i nästa match, de gjorde vi en bra match mot hemma utan att få med oss några poäng så vi hoppas på en ny revansch.

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908