Rille inför Djurgården

Förstora bilden

På måndag klockan 19.00 tar ÖSK emot Djurgården på Behrn Arena. Läs assisterande tränare Rickard Nilssons tankar inför matchen.

ÖSK tog i förra omgången sin första trepoängare sedan 13:e juli, hur viktig var segern mot Helsingborg?

 

-Ja, det var en väldigt viktig seger, framförallt sättet som vi vann på var positivt. Spelmässigt sett tycker jag vi gjorde en mycket bra match. Vi uppträdde verkligen som ett lag, defensivt höll vi ihop det bra men även offensivt spelade vi så pass bra att vi skapar många bra avslutningslägen på dem. Vi klarade av att etablera ett eget spel vilket vi alltid strävar efter, så det kändes bra.

 

Segerskytt blev Kim Olsen som därmed bröt sin omtalade måltorka, lossnar det för honom nu?

 

-Ja, det tror jag. Det är alltid viktigt för forwards att göra mål, det är inget snack om den saken. Därför var det såklart bra att han fick sätta en boll. Visserligen tycker jag att han har gjort bra matcher ändå men det är klart att mycket fokus ligger på själva målgörandet. Mot Helsingborg var han återigen mycket bra spelmässigt.

 

Hur ser läget i laget ut inför måndagen?

 

-Tommy Wirtanen är igång ordentligt igen, han körde nästan hela träningspasset idag(söndag). Honom avvaktar vi med och ser imorgon hur han känner sig innan vi tar beslut om han ska vara med mot Djurgården. Patrik Anttonens status är mer tveksam och han står troligtvis över imorgon. James Frempong har haft lite känning i baksidan av ena låret efter senaste matchen han spelade med ÖSK Ungdom men körde för fullt idag. Övriga spelare ser hela och fina ut.

 

Högerbacksplatsen har varit otursförföljd den här säsongen. Hur ser det ut på den positionen inför matchen imorgon?

 

-(Skratt) Jo, vi har gått runt lite på den och det ska sägas att alla som fått spela på den positionen har gjort det bra. Det återstår och se vilka som är tillgängliga på den positionen imorgon, vem det än blir så känner vi oss helt trygga. Alejandro gjorde till exempel en jättefin match som högerback mot Helsingborg.

 

Förlustmatchen borta mot Djurgården i våras var ni mycket missnöjda med, blir det revansch imorgon?

 

-Ja, det hoppas jag. Vi känner en stor revanschlusta inför den här matchen. Det har talats mycket om hur viktig den här matchen är för Djurgården men jag vill understryka hur viktig den är även för vår del. Den är minst lika viktig för oss att vinna. Förhoppningsvis blir det även lite bättre fotboll den här gången och mer underhållande för publiken än vad det var i våras. Planen vi spelade på då var ju inte speciellt bra och gjorde det svårt att spela ett bra passningsspel.

 

Vad tror du att vi kan förvänta oss för matchbild imorgon?

 

-Vi vill alltid spela vårt eget spel och försöka styra matchen genom det. Sen får vi se hur villiga Djurgården är att bjuda till. Jag tror de kommer kliva på ganska bra med tanke på vilka spelare de har. I våras var det en mycket jämn match och stundtals hafsigt spel där bollen bytte lag ofta. Jag tror inte vi kommer få se en liknande matchbild imorgon.

 

På sistone har ÖSK tagit fler poäng när ni mött lag i toppen av tabellen än vad ni gjort mot lagen i botten av densamma. Vad beror detta på?

 

-Om något tycker jag det är ett bevis på att Allsvenskan är en oerhört jämn serie. Det är framförallt den slutsatsen jag drar av det faktumet. Det finns alltid förväntningar att man ska slå vissa lag enklare än andra men det krävs att vi spelar på toppen av vår förmåga för att vinna, det gäller oavsett motståndare. Om vi vinner eller förlorar beror på vår egen prestation snarare än motståndarnas taktik.

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908