Inför ÖSK - Gefle IF

Läs assisterande tränare Rickard Nilsson tankar inför matchen.

ÖSK fick tuff resa mot Elfsborg(1-2) i förra omgången. Har ni lyckats skaka av er den förlusten?

— Ja, vi hoppas väl att vi skakat av oss rätt saker i alla fall. Besvikelsen över de saker som vi gjorde fel i matchen vill jag att spelarna kommer ihåg och använder som motivation i kommande matcher. Dock är Elfsborg ett mycket bra fotbollslag, speciellt hemma i Borås, så vi ska inte gräva ner oss alltför mycket. Det fanns även positiva saker i den matchen som vi kan ta med oss, framförallt från den andra halvleken. Då tycker jag vi jämnar ut spelet även om vi inte har kraften att hota dem i sista tredjedelen av planen på det sätt vi vill.

Nästa motståndare är Gefle, ett svårslaget lag som brukar ställa till problem för ÖSK. Vad beror detta på?

— Nej men man ser ju var i tabellen de ligger, så det är inte så konstigt att det brukar bli jämna matcher mot dem. Tyvärr var vårmatchen mot dem en av våra sämre i år, rent spelmässigt. Det var mycket som inte var bra från vår sida i den matchen. Vi var inte tillräckligt distinkta i vårt spel och hade stora problem att hota dem överhuvudtaget.

Vad har Gefle för styrkor?

— De vet vad de vill, de vet vad de kan och de gör dessa saker mycket konsekvent och mycket bra. Gefle har ett mycket välorganiserat försvarsspel där alla spelare vet sin uppgift och fullgör den på ett mycket bra sätt. De är ofta samlade och är också duktiga på övergångarna i spelet vilket gör det svårt att hitta blottor på dem. Trots att de tappat ett par riktigt duktiga spelare på slutet och tvingats ersätta dem märks det ingen skillnad spelmässigt. Det tycker jag är imponerande.

Hur vill du se ÖSK agera på måndag?

— Utan att avslöja för mycket så handlar det om att vi måste ha en stark vilja att gå framåt i planen. Vi måste vilja ta offensiva löpningar och vi måste vilja slå offensiva passningar. Detta är något vi har poängterat under hela säsongen och som vi jobbar hårt med. I de matcher i år där vi fått problem och där det inte fungerat bra spelmässigt så har det varit på de här punkterna vi misslyckats. Jag tror det blir extra viktigt att det fungerar på måndag. Mot ett välorganiserat lag som Gefle är det oerhört viktigt att alla spelare fullföljer sina uppgifter, såväl defensivt som offensivt. De är mycket duktiga på att utnyttja små misstag hos motståndarlaget och straffa dem.

ÖSK riskerar i dagsläget att fastna i ingenmansland i mitten av tabellen. Finns det någon risk för motivationsproblem?

— Nej, det finns det absolut inte. Alla våra matcher är viktiga och betyder mycket för oss. Jag tycker verkligen att det fortfarande finns alla möjligheter att kliva uppåt i tabellen. Det är väl ungefär tio matcher kvar att spela, så det finns ju hur många poäng som helst kvar att spela om. Något motivationsproblem kan jag inte se, det är något som jag faktiskt inte ens reflekterat över.

Hur ser skadeläget ut i truppen?

— Det är inte så mycket nytt på den fronten. Eric Bassombeng har haft känningar i ena ljumsken i veckan och därför kört en del rehabiliteringsträning. Det är en skada som verkar komma och gå så det är svårt att sia om hans eventuella deltagande på måndag. Vi får avvakta och se hur hans ljumske mår på måndag.

Tre av dina spelare har blivit uttagna till olika landslag senaste veckan. Vad tycker du om det?

— Jag tycker det är underbart, verkligen roligt. John är där han ska vara, jag tycker han hör hemma i Sveriges A-landslag. Micke har varit het i Allsvenskan och gjort många bra matcher, Roni likaså. Det kul att vi har med spelare på den höga nivån, det var längesen vi hade det i ÖSK. Det är ju ett kvitto på att det har gått bra för oss och att klubben arbetar på rätt sätt. Vi ska ha fler sådana spelare och vi har redan idag ytterligare fler spelare i klubben som knackar på dörren till landslaget, på olika nivåer. Det är otroligt positivt.

Supporterklubben Kubanerna anordnade resa till bortamatchen mot Elfsborg, något som var mycket uppskattat bland spelarna. Vad betyder egentligen publiken för lagets prestation?

— Den betyder mycket mer än vad man tror. De var helt fantastiska nere i Borås, ett otroligt bra drag redan på uppvärmningen. Nu lyckades vi tyvärr inte fullt ut med vår prestation ändå men publiken betyder mycket för oss. Vi känner alltid, oavsett om vi spelar hemma eller borta, att vi har ett stöd från dem och vi vill alltid försöka ge någonting tillbaka till dem.

 

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908