Inför Hammarby - ÖSK

Förstora bilden

ÖSK åker på söndag till Söderstadion för att ta sig an Hammarby IF. Läs assisterande tränare Rickard Nilsson tankar inför matchen.

På grund av VM-kvalet är det nästan två veckor sedan ÖSK senast spelade match. Vad har ni haft för er under uppehållet?

— Förra helgen fick hela laget tre dagars ledighet att göra vad de ville. Vi har inte haft så mycket ledigt och jag tror det är viktigt att spelarna får sådana här korta avbrott ibland. Det är bra för att ladda batterierna och läka ihop små skavanker. I måndags drog vi igång med träningen igen och det har sett helt okej ut på de pass vi kört hittills. Det var väl lite sega ben i måndags men det var förväntat. Efter det har det varit bra fart på killarna, i tisdags körde vi två pass med riktigt högt tempo. Eftersom ledighet var så pass kort går det förhållandevis snabbt att hitta tillbaka till vår normala nivå.

 

Alvbåge, Almebäck och Porokara har varit iväg på landslagssamlingar, hur har de sett ut på träningarna?

— De har faktiskt knappt hunnit tillbaka. Roni kom sent så han missade träningen igår(torsdag), John kom inatt så han har inte heller hunnit vara med på något pass. Alla tre ska dock vara i god form. Varken John eller Roni spelade något, men jag tror de har fått varsin fin träningsvecka och är fyllda av energi. Michael spelade matchen mot Bulgarien och var enligt mitt tycke en av planens främsta spelare. Jag tror alla tre har med sig en positiv känsla tillbaka.

 

På söndag är det dags att möta Hammarby. Vad tycker du om deras säsong?

— De har blandat och gett tycker jag. Många matcher har de spelat bra men ändå inte fått med sig några poäng. Ser man över hela säsongen tycker jag de fått för dålig poängutdelningen utifrån vad de har presterat i matcherna.

 

Thom Åhlund har ersatt Tony Gustavsson som tränare till matchen på söndag.  Hammarby ligger dessutom farligt nära nedflyttning. Kommer ÖSK möta ett extra taggat motståndarlag på söndag?

— Ja, de kommer alldeles säkert vara mycket laddade inför matchen. Jag tycker Hammarby alltid har en bra energi i sitt lag, Tony var och är mycket duktig på att skapa det. De kommer vara uppe på samma höga energinivå på söndag också, det är jag helt övertygad om. Vi måste verkligen pumpa upp oss och vara precis lika laddade som dem för att nå ett bra resultat. Det ska inte vara något problem som jag ser det.

 

Förutom ny tränare har Hammarby även värvat flera nya spelare under transferfönstret. Vilka avtryck har det gjort i deras spel?

— Rent generellt är det hög kvalité på de spelare som kommit in, bra nyförvärv. Till exempel Andreas Dahl är ju en mycket duktig defensiv mittfältare. Även nye brassen Rafael tycker jag har varit bra, brasilianska spelare brukar normalt kräva en inkörningsperiod när de kommer till Allsvenskan men han verkar ha acklimatiserat sig snabbt. Sammantaget tycker jag Hammarbys trupp är starkare nu än i våras, trots att de tappat tunga pjäser som Davies och Chanko. Sedan måste jag säga att jag tycker det är tråkigt att Tony fått gå. Han är en mycket duktig tränare och har gjort många bra saker i Hammarby. Det är alltid trist när en kollega får sparken.

 

Vad är viktigt i ert eget spel på söndag?

— Jag tycker det är viktigt att vi bygger vidare på det fina spel som vi haft på sistone, framförallt mot Gefle. På hösten möter man ibland lag som kämpar för sin existens och det brukar därför bli lite mer kampspel än på våren. Jag tror det blir viktigt för oss att hitta den rätta balansen mellan kamp och skönspel. Man måste ha båda de ingredienserna i sitt spel för att bli framgångsrik men det gäller som sagt att det inte slår över åt endera hållet.

 

Hur ser skadeläget ut i truppen?

— Det ser bra ut. Det är Patrik Anttonen som har fortsatta problem med sin fot. Han har varit på magnetröntgen, vi har dock inte fått svar från den ännu. Hoppas det ger mer klarhet om hans skada. Han får ont i foten så fort han ökar belastningen på den. Vårt medicinska team jobbar med honom kontinuerligt och vi hoppas naturligtvis han kommer tillbaka snart, men som situationen är vet vi ingenting definitivt.

 

Alejandro Bedoya har efter en rad fina insatser blandat sig i leken om en startplats på mittfältet. Hur ser du på konkurrenssituationen som råder på mittfältet?

— Den är mycket hård och något som vi ser som positivt. Jag tror den kommer bidra till att vi höjer oss ytterligare. Det blir angenämt att ta ut laget till på söndag.

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908