Seger mot Landskrona i sista cupmatchen

Foto: Bildbyrån / Matilda Ahlberg

I den sista gruppspelsmatchen i Svenska Cupen reste ÖSK:s herrlag ned till Landskrona för att möta BoIS. Den första halvleken var jämn och där hade hemmalaget den bästa målchansen genom ett friläge som William Eskelinen stoppade med en fin räddning. I den andra halvleken tog för dagen rödklädda ÖSK ledningen genom Victor Backman. Därefter kunde ÖSK bevaka ledningen fram till slutet. I den 88:e minuten fick Landskronas Max Nilsson ett rött kort och i matchens sista minut fastställde Sebastian Crona slutresultatet när han vackert chippade in 0-2. Målet var Cronas första i sitt nya lag. ÖSK tog tre poäng mot Landskrona och slutar därmed på andra plats i gruppen bakom Djurgården som avancerar till slutspel.

Christian Järdler, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Det är tuffa förutsättningar idag med stark vind och en konstgräsmatta som inte är bra nog för denna nivå enligt mig. Men trots det tycker jag att vi inleder jättebra. Vi har ett par avslut tidigt, vinner bollen högt och skapar några chanser där Adams nick kanske sticker ut som den bästa. Vi kommer även rätt i pressen och får ett bra tryck. Landskrona har en målchans där William gör en fin räddning men i övrigt tycker jag det är vi som för halvleken utan att kanske skapa så värst mycket framåt. Överlag är det en första halvlek som är helt okej. I andra så gör vi ett mål där Victor gör en fin individuell prestation och sätter dit bollen på ett jättefint sätt. Därefter tycker jag att vi får lite för korta anfall. Vi vill gärna göra tvåan, blir lite för kontrande och får lite för lite bollinnehav. Vi får jaga lite för mycket men är ändå stabila och släpper till otroligt lite. Vi kämpar hela vägen in och till sist får Crona göra ett läckert 0-2-mål. En bra match mot ett bra lag med svåra förutsättningar så jag tycker sammanfattningsvis att vi inte gör vår bästa match men det finns absolut förklaringar till det. Det var ganska svårt att bedriva ett bra passningsspel med de förutsättningarna som var och mot ett aggressiva man-man-orienterat lag.

– Jag vill även hylla de supportrar som tagit sig hit till Landskrona klockan 13:00 en lördag i mars. Det är imponerande att vi har fler supportrar på plats än hemmalaget och vi är glada och tacksamma för alla som tog sig hit och stöttade oss idag.

Nästa match för ÖSK:s herrlag spelas på tisdag den 7 mars kl. 18:45 då vi möter Motala AIF hemma på Behrn Arena.

Statistik
Resultat: 0–2 (0-0)
Målskyttar: Backman (54'), Crona (94')
Byten ÖSK: Bark ut - Larsson in (63'), Andrésson ut - Bergmark in (63'), Milleskog ut - Björndahl in (70'), Shlimon ut - Crona in (70'),

Startelva:
1. William Eskelinen
– – – – – – – – – –
5. Daniel Hultqvist
4. Nasiru Moro
26. Axel Óskar Andrésson
– – – – – – – – – –
2. Daniel Björnquist
7. David Seger (K)
22. Lucas Shlimon
30. Samuel Dahl
– – – – – – – – – –
10. Victor Backman
20. Adam Bark
– – – – – – – – – –
48. Noel Milleskog

Ersättare:
50. Buster Runheim
6. Sebastian Crona
8. Kevin Walker
9. Erik Björndahl
11. Adi Fisic
12. Jake Larsson
15. Niclas Bergmark

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908