Välkommen Christian Moses

Foto: Bildbyrån /Mathias Bergeld

ÖSK Fotboll är idag glada att presentera att Christian Moses har skrivit på för klubben. Den 29-årige anfallaren från Sierra Leone kommer senast från spel i allsvenska IFK Värnamo och har nu skrivit på ett flerårigt avtal med ÖSK. Vi hälsar Christian varmt välkommen.

– I Christian får vi en anfallare som är en duktig bollmottagare och stark i boxen. Med Christian på plats får vi fler alternativ på de offensiva positionerna och en spelare som med sina egenskaper kommer var nyttig för oss i flera delar av spelet, säger ÖSK:s huvudtränare Axel Kjäll.

Christian Moses föddes 1993 i Sierra Leone. 2012 flyttade han till Sverige för att spendera två säsonger i Västerås-klubben Juventus IF i Division 3, innan han återvände till Sierra Leone. Säsongerna 2017 och 2018 spenderade Moses i Danmark på lån till Vendsyssel FF respektive Viborg FF. Därefter valde Viborg FF att köpa loss Moses som på två och ett halvt år i klubben noterades för 60 matcher i den danska andraligan. Sedan fortsatte karriären i FC Linköpings City och Ettan där Moses gjorde åtta mål på 13 matcher innan han blev värvad av IFK Värnamo under sommaren 2021. Under hösten i fjol var Moses, med sina fem mål på 15 matcher, en del av laget som för första gången tog upp IFK Värnamo i Allsvenskan. Under vårsäsongen har Moses gjort fyra allsvenska matcher innan han nu tar steget till ÖSK.

Christian Moses har även erfarenhet från Sierra Leones landslag och har gjort sex A-landskamper.

– Det är en ära och glädje att komma till Örebro. Jag har hört mycket gott om klubben från min vän Crespo Kamara. Nu ser jag fram emot att träffa laget, tränarna och supportrarna och att komma i gång med det hårda jobbet, säger Christian Moses.

Christian Moses
Född: 1993-08-10
Nationalitet: Sierra Leone
Position: Anfallare
Tidigare klubbar: Juventus IF, FC Kallon, FC Lion Pride, Vendsyssel FF, Viborg FF, FC Linköping City, IFK Värnamo

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908