Nordin Gerzic blir ny spelarutvecklare i ÖSK:s akademi

Efter säsongen 2021 valde Nordin Gerzic att avsluta sin karriär som fotbollsspelare. Han skrevs in i historieböckerna som en av ÖSK:s allra största med ett klubbrekord på 328 allsvenska matcher. Till säsongen 2022 har nu ÖSK Fotboll och Nordin Gerzic kommit överens om en ny roll inom klubben som spelarutvecklare i ÖSK:s akademiverksamhet.

– Nordin har gjort en unik resa och har flest allsvenska matcher i klubbens historia. När det blev bestämt att han skulle avsluta sin spelarkarriär i ÖSK var det självklart för oss att titta på hur vi kan använda hans erfarenhet och kompetens på bästa sätt. Det känns naturligt att han ska jobba med våra unga spelare och hjälpa dem på resan mot att bli elitfotbollsspelare. Nordin vet vad som krävs och kommer bidra med mycket kunskap, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK Fotboll.

– Att få in Nordin kommer stärka ÖSK:s akademi ytterligare i vår ambition att fostra elitfotbollsspelare. I sin roll som spelarutvecklare kommer han fokusera på spelarnas individuella utveckling både på och utanför planen, säger Rickard Torstensson, Akademichef i ÖSK Fotboll.

Nordin Gerzic har en lång karriär i ÖSK och känner till klubben väldigt väl. Den allsvenska debuten gjorde han 2007 och därefter har han spelat över 300 matcher i ÖSK-tröjan och slagit ett historiskt klubbrekord. Gerzic har varit en betydelsefull spelare för ÖSK och har de sista åren burit kaptensbindeln med stolthet hela vägen tills han lade skorna på hyllan förra säsongen.

– Det känns väldigt roligt och inspirerande att ta sig an den här rollen i ÖSK. Jag vill jobba med något som har med fotboll att göra och det här är en bra start på karriären vid sidan av planen. Med min erfarenhet vet jag vad som krävs för att spela i ett elitlag och hur man tar sig dit. Jag kommer kunna instruera och berätta för spelarna vad som behövs för att nå hela vägen, säger Nordin Gerzic.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908