Ebba Lundqvist inför matchen mot Lödöse

Imorgon spelar ÖSK hemma på Grönpepparparkens IP mot Lödöse Nygård IK. Vi pratade med försvararen Ebba Lundqvist inför matchen.

Det blev tyvärr en tung förlust i veckan borta mot Rävåsen. Vad är dina intryck från matchen?
– Vi gör ingen bra match. Eller de gör en bättre match än oss i alla fall. Vi är inte riktigt med mentalt från start. Vi låter dem styra spelet, vinna närkamperna och de har övertaget. I andra halvlek kliver vi dock in med en annan inställning och visar att vi gör det här tillsammans.

Första förlusten för säsongen, en rätt ovan känsla?
– Ja och det är också en ganska tung förlust. Vi måste vara där mentalt från start och inte ändra allt i andra halvlek. Om vi hade gått in från början och gjort det vi ska så tror jag att vi hade kunnat vinna matchen. Det känns som att vi inte riktigt är där mentalt helt enkelt.

Tror du att vi kommer påverkas av det här?
– Nej, vi blir mer sugna på att vinna nästa match. Nu har vi känt hur det är att förlora och det är nästan att man hade glömt bort hur det känns. Det är såklart ingen rolig känsla men vi sa direkt till varandra att vi vinner som ett lag och vi förlorar som ett lag. Nu är det bara gå in och vinna matchen imorgon istället.

Det kan bli en del publik då Kubanerna har en uppladdning vid GPP innan matchen. Vad tror du att det kan ge er spelare med publik på plats?
– Det är jättekul att de är på plats och att det finns folk som vill komma ner och kolla när vi spelar. Sen är just Kubanerna också ett stöd som man hör inne på planen. Det gör faktiskt väldigt mycket, man gör det där lilla extra och allt går lite lättare.

Det var en del som såg matchen på Behrn Arena i helgen, hur var det att spela där?
– Det är alltid kul att spela på Behrn Arena. Vi känner till planen eftersom vi har haft vår försäsong där. Det är en bra plan och vi kan få igång ett bra rull där, vilket är bra eftersom vi gillar att spela bollen väldigt mycket. Det blir också en annan grej när man kan ta in rätt mycket publik och sådär. Men i slutet av dagen är det ändå GPP som vi trivs allra bäst på.

Det blev en otrolig avslutning på den matchen med två mål i slutskedet, hur upplevde du det?
– Ja det var otroligt. Vi gör världens vändning och det är jättehärligt att se att vi som lag kan gå in och vända en match under de allra sista minuterna. Det är kul att de som gör inhopp kan komma in och vara med i vändningen. Nu var det ju till exempel Amanda Nordenby som kom in och gjorde sista målet. Det är så kul att alla bidrar. På planen, avbytarna, tränarna och läktaren. Det är kul att vi som lag kan vända en sån match.

Hur tycker du att säsongen har gått hittills för din egen del?
– Det har gått ganska bra. Men jag känner alltid att jag kan mer. Jag har fått spela både försvarare och mittfältare och ibland under vissa matcher får man byta positioner under matchens gång och det är lite svårt att hitta rätt. Det blir liksom lite fram och tillbaka, men sen så kan jag båda positionerna så det funkar ändå. Jag är ganska nöjd med det jag har presterat men känner att jag kan mer.

Du har en ganska given plats i startelvan men som du säger har du kastats runt på en del positioner i inledningen. Hur ser du på din roll i laget?
– Jag har inga problem att spela på olika positioner. Jag har egentligen under hela min fotbollskarriär spelat på alla positioner, så jag är rätt van. Jag har en blick för spelet som gör att jag kan vara på de olika positionerna och jag kan tänka mig att tränarna tycker det är bra att ha en sån spelare. Jag har inga problem med det, jag spelar där det behövs. Sen är det klart att man ibland måste tänka till lite extra på vad det är för uppgift man har på den specifika positionen utifrån vår taktik.

Vilken position vill du helst spela på om du fick välja?
– Det är den svåraste frågan att få. Alltså, jag tycker det är kul att vara på mittfältet men jag känner mig nog mer trygg som försvarare. Det går lite upp och ned beroende på hur det går i matcherna.

Vi ser fram emot morgondagen, vill du skicka någon hälsning till supportrarna?
– Det är kul om så många som möjligt kommer ner och hejar fram oss, så ska vi se till att bjuda på fin fotboll imorgon.

Matchen mot Lödöse Nygård IK har avspark lördag 7 augusti klockan 14:00 på Grönpepparparkens IP.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908