Rickard Torstensson – om resan som tränare i ÖSK

Genom åren har många spelare tagit vägen om ungdomsfotbollen, via akademin och hela vägen upp till herrlaget i Allsvenskan. Rickard Torstensson gör sin tolfte säsong som tränare, den tionde i ÖSK och nu är han aktuell i en större roll i klubbens allsvenska herrlag.

– Tidigare har jag varit den tydliga länken mellan P19 och A-laget och stöttat de yngre spelarna i träning och match. Nu har den funktionen utökats till en tydligare assisterande tränarroll där jag har en större del i ledarteamet fram till mitten av augusti till att börja med, samtidigt som jag fortfarande har huvudansvaret för P19, säger Rickard Torstensson.

Han lyser upp när han berättar om vägen som tagit honom dit han är idag. Efter att ha spelat fotboll sedan barnsben i klubbar som SMÅ IF, ÖSK, Rynninge IK och sedan med Hampetorp/Odensbackens IF som slutstation. Det var också där som hans dåvarande tränare fick honom intresserad av tränarsysslan genom att han involverades mycket i dialogen inom tränarteamet och runt laget.

– Efter två år som tränare i Hampetorp/Odensbackens IF hörde ÖSK av sig. Sedan dess har det blivit totalt tio år inom ÖSK-familjen i olika lag i ungdom och akademin, ler han och fortsätter:
– Jag hade ett driv redan från början och har haft tålamod i att ta den långa vägen för att utvecklas.

ÖSK-tränaren har spenderat åtskilliga timmar på fotbollsplanen, men även utanför. Ena dagen tränar han barn och ungdomar på fotbollsprofilen på Almby skola för att sedan driva akademins P19-lag för att nästa dag vara med och möta Malmö FF i Allsvenskan.

– Arbetet som tränare börjar och slutar inte på planen, säger Rickard och utvecklar sitt resonemang vidare:
– Som tränare behöver jag hela tiden ligga flera steg före både spelare, föräldrar, agenter och andra som finns runt fotbollen.

Spelare som ger sig själv chansen att vara bra och prestera varje dag, det är dom som jag anser har störst möjlighet att lyckas. 


Rickard är en omtyckt tränare som har en ledarstil som grundar sig i präglade värderingar om att alla människor är olika och bör behandlas därefter.

– Jag är en tydlig tränare, både i mitt beteende och hur jag vill att vi ska spela fotboll, samtidigt som jag tror på att vara lyhörd och ta in nya saker och forma till mitt eget. Samarbetet och utbytet med andra tränare är enormt viktigt, där Felix Möller och Eric Bodin Forselius spelat en stor roll för min egen utveckling. Utifrån min ledarstil så lämnar jag mycket till spelarna att man får vara som man vill. Jag tror på en bra balans kring att skola spelare inom olika ramar, men att det är minst lika viktigt att inte behandla alla likadant. Jag behandlar människor så som jag tror att dom kommer få störst utveckling både som person och fotbollsspelare. Spelare som ger sig själv chansen att vara bra och prestera varje dag, det är dom som jag anser har störst möjlighet att lyckas.

Utbildningsmässigt har han UEFA A och Elite Youth A och nästa mål är att gå den allra högsta, UEFA-Pro. Med sig i bagaget har han fått internationell erfarenhet då han varit assisterande förbundskapten för P02-landslaget, med flera kända ÖSK-spelare i truppen, så som Niclas Bergmark, Hussein Ali och Dennis Collander. Och under åren som tränare i akademin har han varit med och utvecklat många spelare som senare tagit steget till seniorfotbollen.

– Rickard har betytt enormt mycket för mig och får mig att känna mig levande. Han frågar alltid hur jag mår, ger feedback och han lägger ner mycket extra tid på att hjälpa mig att blir bättre. Både via videomöten men också genom samtal där han hjälpt mig att våga vara modig och kanske misslyckas för stunden, för att lyckas på lång sikt, säger Niclas Bergmark, spelare i herrlaget.


Ett av klubbens uttalade mål är att stora delar av truppen i herrlaget ska bestå av spelare från den egna akademin. Samma möjlighet finns även för våra tränare, att ständigt jobba med att utvecklas och ta kliv framåt och uppåt inom klubben. Där är Rickard ett lysande exempel på hur det kan se ut.

– Rickard har växt i organisationen för varje år, han har utvecklat sina färdigheter som tränare både på och utanför planen. Han har haft en nyckelroll i klubbens utveckling av akademin och har stor del i att flera spelare har tagit klivet upp i vår A-trupp och att flera spelar seniorfotboll i andra klubbar i länet. Vi tycker det är viktig att tränarna som arbetar i klubben ska jobba för att utveckla bra fotbollsspelare men även driva sin egen utveckling och där är Rickard ett mycket bra exempel. För tillfället jobbar han med integreringen mellan akademi och A-truppen som är en viktig del för att skapa elitspelare till ÖSK Fotboll, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK.

Han har haft en nyckelroll i klubbens utveckling av akademin och har stor del i att flera spelare har tagit klivet upp i vår A-trupp och att flera spelar seniorfotboll i andra klubbar i länet.


Rickard ser med spänning på framtiden och möjligheten att fortsätta utvecklas vidare till en elittränare på seniornivå, men belyser hur viktig rollen i akademin och P19 varit för hans utveckling.

– Kvaliteten i P19-Allsvenskan är oerhört hög och det märks tydligare för varje år. Det är viktigt med utvecklingen samtidigt som fokus ligger på att vinna varje match. Jag älskar tävlingsmomentet som fotbollen ger och jag drivs av att fortsätta utveckla både andra och mig själv att bli så bra som möjligt.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908