Moa Arlebo: "Vi har potential att vara ett topplag"

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

Intervju med ÖSK:s mittfältare Moa Arlebo om den fina säsongsinledningen, morgondagens hemmapremiär och lagets chanser i toppstriden.

Ni har fått en väldigt bra start på serien med tre raka segrar. Hur ser du på den här inledningen?
– Jag tycker att vi som lag gjort en jättebra start. Det började mot Rynninge. En premiär är alltid en premiär. Det var mycket nerver och känslor. Rynninge är min moderklubb så det var kul att få komma tillbaka till Grenadjärvallen. Jag tycker att vi gör en bra match i värmen. Vi kämpar hela vägen och får in många mål så det blev en jättebra start för oss som lag.

– Sedan mötte vi Sävedalen. En tuffare match men vi var laddade och hade en bra känsla redan under träningsveckan och på bussen. Jag tycker vi gör en bra prestation även där och vinner den rättvist.

– Senast spelade vi nu i helgen mot Ljungskile. Den tuffaste matchen hittills. Där börjar vi bra och är det bättre laget. Men sedan går vi ner oss lite och gör inte riktigt det vi kommit överens om. Det blir frustrerat och vi är inte synkade med varandra. Då bjuder vi in motståndarna i matchen och det gör att de lyckas göra mål. Det var det första målet vi släppt in i år men vi löser det ändå bra efter det. Som lag och grupp är vi trygga med varandra och vi lyckas jobba oss in och vända matchen till slut. Det tycker jag är jättestarkt av oss. Så jag skulle säga att det är bra prestationer egentligen över alla tre matcher.

Kan man förvänta sig att den här fina formen kommer hålla i sig och att ni kan fortsätta vara ett topplag?
– Vi tar en match i taget men det är klart att vi vill vara ett topplag. Jag tycker vi har potential att vara det också. Vi har en bra grupp, bra spelare och väldigt kul tillsammans. Det tror jag är viktigt för att kunna göra bra resultat och vara med i toppen.

Hur ser du på din egen insats i de matcher som varit?
– Jag har spelat lite på en kant nu i de här matcherna och det har varit en ovan position för mig för jag har spelat innermittfältare tidigare. Så jag har känt att det är ovant och en viss skillnad så man får tänka lite nytt men jag känner ändå att det gått helt okej. Jag har fått väldigt bra stöttning från mina lagkompisar. Vi snackar med varandra och hjälps åt.

Vilken position trivs du bäst på?
– När man har spelat på en position länge så blir man ju väldigt trygg och bekväm på den platsen och det är innermittfältet för mig. Det är kul att vara centralt på planen. Det finns mer ytor där och man kan fördela bollen. Men det är väl en styrka om man kan spela på olika positioner.

Du har gjort ett par mål och även någon assist. Ser du dig själv som en poängspelare?
– Jag vet inte riktigt. Spontant skulle jag väl säga att jag är mer av en assistspelare än målskytt. Men det är kul om man får göra mål ibland.

Hur känns det inför hemmapremiären?
– Jag är jättetaggad. Äntligen är det dags för en hemmamatch på GPP. Det ska bli riktigt kul. Det är alltid skönt att spela på hemmaplan. Jag ser fram emot matchen och hoppas det blir lite publik också.

Du kom hem från USA inför säsongen. Kan du berätta lite om vad du gjort där?
– Jag har pluggat ekonomi och spelat fotboll på college i Florida. Det var genom Sara Sandberg som jag fick chansen att åka dit. Det var jättekul och en spännande upplevelse att spela fotboll i ett annat land. En erfarenhet verkligen. För det är lite skillnad att spela där än hemma i Sverige. Svårt att jämföra kvalité på fotbollen här mot där men jag tycker ändå det var bra spelare där. Stort engagemang bland spelarna och det är alltid kul att vara del av en sådan grupp. Lite mer tekniskt spel där och kanske lite mer individualistiskt. I Sverige spelar man mer som ett lag. Men det var väldigt kul att testa på och se den skillnaden i sporten beroende på var man är. Men nu är jag hemma och med i ÖSK fram till uppehållet. Sedan är min plan att åka tillbaka i början på augusti och göra ett år till i USA.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908