Axel Kjäll inför ÖSK - MFF

Foto: Bildbyrån / Michael Erichsen

Axel Kjäll om derbyt, känslan inför morgondagen och läget i truppen.

Hur har de senaste dagarna efter derbyt varit?
– Direkt efter matchen är det såklart en besvikelse. Under kvällen och dagen efter, sen så påbörjas analysarbetet efter matchen rätt snabbt inpå. Det är också en del i bearbetningen oavsett om det är vinst eller förlust.

– Vi gör tyvärr en svag 30-minutersperiod i första halvlek som kostar oss matchen. Sen om man tittar på statistik i allt från avslut till varifrån avsluten kommer så är det helt otroligt att vi förlorar med 3-0. Enligt statistiken är det en kryssmatch men det är klart att vi inte är nöjda med vår prestation över 90 minuter.

Finns det något att oroa sig över när det gäller inställningen?
– Om man tittar på de senaste matcherna tycker jag att spelarna har visat en inställning att bara köra på trots att man hamnat i väldigt tuffa lägen. Mot Halmstad krigar vi stenhårt i försvaret sista halvtimmen och mot Häcken är det en imponerande moral att lyckas vända matchen. Senast ligger vi under med 2-0 och vi kommer ut och har en period i andra halvlek där vi är betydligt bättre än motståndaren. Sen de sista 10-15 minuterna när vi har fått 3-0 mot oss då har vi inte kraften eller energin att gå för 3-1, det måste jag ärligt säga. Men jag tycker mig hittills inte ha sett någon problematik med inställningen.

Vad är känslan inför morgondagens match?
– Det är en häftig utmaning som vi har framför oss. Det är Sveriges just nu bästa lag som kommer hit. Det ska bli väldigt roligt att få mäta sig med dem.

Vad behöver vi göra för att få matchen dit vi vill?
– Våra svaga perioder får inte vara på så låg nivå som det har varit mot Häcken och Degerfors. Vi kommer ha sämre perioder och vi kommer ha bättre perioder men vi måste höja lägstanivån. I anfallsspelet behöver vi försöka få bort tekniska misstag och vara mer noggranna med det individuella anfallsspelet. Vi behöver även vara duktiga på fasta situationer då motståndaren är bäst i Allsvenskan på offensiva fasta, både hörnor och långa inkast.

– Vi har som målsättning att vi ska vara riktigt jobbiga att möta. Det ska vara tufft att komma hit och det behöver vi visa imorgon.

Kommer vi ha en mer defensiv matchplan?
– Det är klart att man måste ta hänsyn till sin motståndare. Vi har haft lite olika presshöjd där ju längre serien har gått desto mer har vi träffat rätt i den. Vi har fått ett lag som sitter ihop bättre. Jag tror det blir viktigt att vi får en match där vi även kan ha ett bollinnehav och inte bara sparka bort bollen. Vi behöver få upp aggressiviteten i vårt försvarsspel, det tror jag är väldigt viktigt, sen om det är en defensiv matchplan det vet jag inte.

Kevin Walker tillbaka, kan man förvänta sig mer speltid för honom?
– Ja men det tror jag, han fick en kvart sist när matchen mer eller mindre var över. Sen om han är redo för 90 minuter det återstår att se.

Truppen i övrigt?
– Vi har haft Benjamin Hjertstrand och Daniel Björnquist som båda haft lite skadeproblem och sjukdomsproblem. Vi har även Kevin Wright som haft en skada under en tid. Alla tre är med i truppen imorgon men alla tre är frågetecken. Med lite olika storlekar på de frågetecknen.

– Jake Larsson är även tillbaka efter sjukdom, så vi är 20 spelare i matchtruppen.

Hur viktig är den här sista matchen innan EM-uppehållet?
– När man går på ett uppehåll är det så mycket skönare att göra det med en seger. Allsvenskan är väldigt, väldigt jämn i år. En seger kan göra att man klättrar snabbt. Man ska inte stirra sig blind på tabellen men det är klart att gå in i ett uppehåll med en vinst skulle vara jätteskönt.

Matchen mot Malmö FF har avspark måndag 24 maj klockan 18:30 och sänds på discovery+. Använd denna länk för att skaffa ditt konto och samtidigt stötta ÖSK Fotboll. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908