Romain Gall tillbaka i ÖSK

ÖSK Fotboll lånar in Romain Gall från Malmö FF. Den 26-årige mittfältaren som spelade för ÖSK på lån under hösten 2020 är redan på plats och tränar med truppen under tisdagen.

– Det är med stor glädje jag välkomnar Romain tillbaka till Örebro. Under hösten var han en viktig spelare för oss och blev bara bättre ju längre säsongen varade. Hans egenskaper i det offensiva spelet kombinerat med sin personlighet kommer stärka oss som lag. Romain har visat en stor vilja att komma tillbaka till Örebro och det känns jättebra att vi lyckas ro detta i hamn. Tack även till Malmö för en bra dialog och gott samarbete, säger Axel Kjäll, Manager i ÖSK Fotboll.

Gall föddes i Frankrike men flyttade till USA som barn. 2014 började han spela för Columbus Crew i MLS och blev senare utlånad till Austin Aztex. 2016 kom han till Sverige och Nyköping BIS men blev bara kvar i klubben under en säsong då GIF Sundsvall erbjöd honom ett treårskontrakt. Efter sju mål på 13 allsvenska matcher visade Malmö FF intresse och Gall skrev på för klubben och gjorde ytterligare sex mål i Malmötröjan samma säsong. Han har även spelat en landskamp för USA när de möte Italien i en vänskapsmatch 2018.

Under 2020 var Gall först utlånad till det norska laget Stabæk Fotball men under sommarfönstret kom ÖSK och Malmö FF överens om en lånelösning som sträckte sig till slutet av säsongen 2020. Gall återvände sedan till Malmö men är nu tillbaka i den svartvita tröjan där han kommer att spela hela säsongen 2021.

– Jag är glad att vara tillbaka. När jag kom hit förra året kändes det jättebra. Det kändes bra med spelare, ledare och på det sättet vi spelade. Om jag skulle lämna Malmö så ville jag tillbaka till Örebro, det var ett enkelt val. Det ska bli kul att träffa alla igen och starta den här säsongen. Jag ser verkligen framemot det, säger Romain Gall

Romain Gall
Född: 1995-01-31
Längd: 176 cm
Position: Offensiv mittfältare
Tidigare klubbar: D.C United, Real Salt Lake, Lorient, Columbus Crew SC, Austin Aztex, Nyköping BIS, GIF Sundsvall, Malmö FF, Stabæk Fotball (lån)

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908