Krönika: "Alla behövs på resan mot drömmen"

Detta är en gästkrönika skriven av David Flatbacke-Karlsson.

För att nå visionen och lyckas bli en av Sveriges ledande klubbar är det ett måste att alla i och runt Örebro SK steppar upp ytterligare ett par nivåer. Potentialen finns. Genom att köpa årskort i samband med februarilönen är ni, Örebroare, med och skapar bättre förutsättningar för klubben att etablera sig i allsvenska toppen.

Författaren av dessa rader har upplevt det mesta som går att uppleva i fotbollssammanhang på Behrn Arena och runt om i Sverige med Örebro SK. Att köpa årskort och se laget i mitt hjärta på plats, trots att bostadsorten sedan många år tillbaka heter Stockholm, är en självklarhet.

Få saker går upp mot att sätta sig tillsammans med tusentals likasinnade, som jag på många sätt säkert inte påminner det minsta om utanför Behrn Arena, för att se ÖSK spela fotboll. Att få umgås, drömma och slitas mellan hopp och förtvivlan när elva svartvita spelare beträder konstgräset och kämpar mot en motståndare, som kan vara såväl bättre som sämre, är något alldeles extra.

Det händer att jag reagerar när jag slår mig ned på ena långsidan. Att jag har åkt två timmars tåg från Stockholm och mår otroligt bra när jag satt mig tillrätta. Men runtomkring gapar stolar och hela sektioner tomma. Det finns i grunden ett stort fotbollsintresse i Örebro med omnejd, det är vi nog alla överens om, men att leta sig till Behrn Arena för att se allsvenska matcher verkar inte vara självklart.

Givetvis går det inte att vara nöjd med varje prestation eller tycka att allting är frid och fröjd. Och det är heller ingenting att sträva efter att tycka. Att framföra kritik och ha synpunkter är bara klokt, så länge dessa är konstruktiva och uttalas på ett sätt som det går att ta till av sig. Det gäller att hitta den vilja och inre drivkraft som krävs för att hela tiden bli bättre.

Den finns i ÖSK:s organisation, även om det inte alltid syns för alla till 100 procent när A-laget spelar hemmamatch i Allsvenskan. Varje dag görs ett hårt ett jobb på såväl kansliet som på träningarna när Axel Kjäll och Vitor Gazimba leder spelarna framåt och i det dagliga arbetet med att fostra nästa generations svartvita stjärnor.

Ambitionen finns även på läktarna. Supportrarna på Västra Stå lägger ned hjärta och själ och fixar fina arrangemang. Vecka ut och vecka in. En lördag i Örebro eller en måndag i Östersund, oavsett tabelläge, resultat, kvalitet på spelet eller väderleken. De trogna anhängarna på sittplats drar sitt strå till stacken genom att alltid finnas där och bidra med sin närvaro. Bara den härliga men lite svårbeskrivliga "ÖSK-stämningen" gör besöken på Behrn Arena eller andra skådeplatser värda.

2019 låg ÖSK:s publiksnitt på hemmaplan i Allsvenskan på 5819 personer per match, mycket tack vare så gott som utsålda kulisser mot Stockholmslagen, och det räckte till en åttondeplats i statistiken.

Det är absolut inga fel och det är en grund att stå på. Men visst kan vi bättre, örebroare? Sett till den kärlek som finns för klubben i staden borde det lätt vara 10 000 personer i snitt per match, åtminstone.

Fler på plats bidrar till att utöka klubbens publikintäkter. Fler som stöttar ÖSK gör spelares och ledares mod och vilja att göra det där sista, sista lilla extra som krävs för att besegra de riktigt stora drakarna större. Bättre ekonomi innebär en vassare spelartrupp och att personalstyrkan i klubben kan växa.

Det skapar ringar på vattnet och gör ÖSK attraktivare för sponsorer och innebär en större synlighet i Sverige. Intresset sprids och fler kommer att hitta till Behrn Arena.

I dag, den 25 februari, kommer februarilönen in på kontot för de flesta. Har du ännu inte köpt ditt årskort är det hög tid. Snart släpps lösbiljetterna till premiären. Det vore roligare om vi tillsammans kämpade oss till en första hemmaseger över Djurgården sedan 2010, än att få se en blårandig dominans och nytt firande efter slutsignalen.

För 2 499 kronor, motsvarande 166 kronor per match på sittplats eller 999 kronor, motsvarande 66,66 kronor per match på Västra Stå, är du med och bidrar och sätter agendan för 2020 och framåt.

Hjärta, själ och engagemang saknas absolut inte. Det handlar nu om att gå samman som en stad, sluta upp och bestämma oss för vilket typ av ÖSK vi vill se i framtiden. För vi på läktaren betyder mer än vad många kanske tror. Både för spelarna på planen och för i vilken riktning ÖSK kommer att utvecklas som förening i stort.

Jag har min syn klar och kommer att göra vad jag kan för att bidra till ett starkt ÖSK som skördar framgångar och sätter Örebro ännu mer på kartan. Jag hoppas att ni också har det.

Text: David Flatbacke-Karlsson

David Flatbacke-Karlsson är mångårig ÖSK-supporter med årskort på sittplats. Trots att han sedan några år tillbaka är bosatt i Stockholm ser han de allra flesta ÖSK-matcher på plats, såväl hemma som borta. David har en bakgrund som sportjournalist hos NA, men jobbar idag hos Aktiespararna och är ledamot i Kubanernas styrelse.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908