Valberedningens förslag på ny styrelse i ÖSK Fotboll

Valberedningen för ÖSK Fotboll föreslår tre förändringar inför valet av styrelse på årsmötet den 12 mars. Förändringarna sker efter ett långt och grundligt arbete av valberedningen, bland annat inkluderande samtal med många olika grupper med intressen i ÖSK, såsom partners, medlemmar, aktieägare, styrelse och VD. Valberedningen har definierat olika områden som måste förstärkas för att nå klubbens vision om att spela en attraktiv fotboll inför fullsatta läktare med en ambition att kontinuerligt vinna medaljer och delta i Europaspel.

– Valberedningen har haft som huvudfokus att hitta representanter till styrelsen som genom sina nätverk och sin drivkraft ytterligare kan skapa de ekonomiska och organisatoriska förutsättningar som krävs för att ÖSK ska bli en allsvensk toppklubb. Personer med en vana att driva utveckling, utveckla affärsverksamhet och samtidigt har de rätta organisatoriska erfarenheterna, säger Valberedningens ordförande Karl-Ove Andersson.

– Ibland behöver en styrelse förändras för att nya erfarenheter ska kunna se på utmaningarna på andra sätt. Genom de personer vi föreslår får vi en blandning av kompetenser, via tidigare ledamöter och de nytillkommande, som tillsammans ger goda förutsättningar för en stark utveckling i ÖSK, fortsätter Andersson

– Nuvarande styrelse har gjort ett gediget arbete för att skapa en stabil grund för en framtida utveckling av klubben. Jag ser fram emot att arbeta framåt med den styrelse som årsmötet utser. Vi är alla övertygade om att ÖSK:s bästa tid ligger framför oss. Tillsammans ska vi jobba för att det ska bli verklighet, forstätter Pauly.

De föreslagna nya ledamöterna är:

Jenny Hermansson, VD Spotify Norden
Jenny är uppväxt i Örebro och har sin närmaste familj kvar i staden. Hon inledde sin karriär i it-branschen, men media tog överhand när hon började jobba på MSN, Microsoft Network. Jenny är sedan 10 år tillbaka VD på Spotify Norden.

– Örebro och fotboll är ord som sammanfattar min uppväxt bra. Fotbollen var en viktig och stor del av min uppväxt med många timmar nötta på Örnsro IP. Under en tid var jag även tränare för flicklag i ÖSK. ÖSK är en förening med hjärta och historik, men som också har höga ambitioner och ett driv som jag imponeras mycket av. Min starka passion för affärer och att driva utvecklingen framåt kommer jag att ta med mig in i ÖSK, säger Jenny

Staffan Werme, jurist, företagare och fd kommunalråd
– Ända sedan mitten av 1980-talet har jag varit en hängiven ÖSK-are. Jag brinner för att kunna vara med och utveckla ÖSK:s organisation så att den på ett så effektivt sätt som möjligt kan stötta klubbens sportsliga och publika delar. Drömmen är den egenägda Behrn Arena som en fullsatt mötesplats för alla, oavsett de sportsliga resultaten. ÖSK är en unik del av Örebros själ och hjärta, säger Staffan.

Fredrik Nordback, aktiehandlare på SEB, fd fotbollsspelare
Med 16 år som spelare, lagkapten och spelarombud har Fredrik varit med om allt från degraderingen till Superettan 2004 till Lilla Silvret 2010. Fredrik är en ikon i klubben, en person som alltid ger allt både på och utanför planen. Samtidigt med fotbollskarriären studerade Fredrik till civilekonom och hamnade sedan i bankvärlden. Idag arbetar han med framgång med aktiehandel på SEB i Stockholm.

– Som ÖSK:are i själ och hjärta värmer det att bli föreslagen till ännu en förtroenderoll i klubben. Min nyfödda dotter bär förstås redan ett bekant och väldigt vackert klubbemblem på sin sparkdräkt. Jag ser med stor entusiasm fram emot att få vara med och driva utvecklingen i klubben och nå framgång, både på och utanför planen. För mig är det centralt att skapa en ekonomi i tillväxt och att tillvarata alla goda krafter i och runt klubben, säger Fredrik.

Valberednings fullständiga förslag till årsstämman den 12 mars 2020:
- Carl Pauly, ordförande 1 år (omval)
- Karin Sliwinska, ledamot 1 år kvar på mandatperioden
- Kent Norström, ledamot 1 år kvar på mandatperioden
- Tina Hillding, ledamot 1 år kvar på mandatperioden
- Urban Hammar, ledamot 1 år kvar på mandatperioden
- Fredrik Nordback, ledamot 2 år (nyval)
- Jenny Hermansson, ledamot 2 år (nyval)
- Staffan Werme, ledamot 2 år (nyval)

För mer information, vänligen kontakta:
Karl-Ove Andersson
Sammankallande valberedningen
070-954 83 87

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908