Motståndarkollen: FC Linköping City

Foto: Linköpingnews

Ikväll är det äntligen dags för säsongens första träningsmatch. ÖSK möter den nyligen uppflyttade Division 1-klubben FC Linköping City hemma på Behrn Arena. I motståndarlaget finner vi huvudtränaren Melke Alan som har tydliga kopplingar till Örebro och fotbollen som finns här.

FC Linköping Citys huvudtränare Melke Alan har spelat i lag som IFK Örebro, BK Forward och Degerfors IF. Utöver sin karriär som spelare har han tränat Örebro Syrianska IF och flera Division 1-klubbar runt om i landet. Nu är han tränare i Linköping men bor fortfarande kvar i Örebro.

- Jag har bott i Örebro hela mitt liv och bor där nu. Jag är en Örebrokille. Jag pendlar hit (Linköping) varje dag.

Förra säsongen vann Linköping City Division 2 Södra Svealand och ska i år ta sig an att spela en division högre. Efter att ha varit tränare i Division 1 med flera olika klubbar under några år vet Melke vad som krävs på den här nivån. Den stora skillnaden menar han är kvalitén på lagen då de är lite mer organiserade och tyngre att möta.

- Det är en ganska tuff serie i år, Division 1 Norra. Det är många namnkunniga lag och spelare. Det är kul att möta roliga lag som har spelat i Allsvenskan och Superettan tidigare. Sen har vi även tre matcher i Örebro mot Forward, Karlslund och Rynninge. Så det ska bli kul att spela tre hemmamatcher i Örebro. Bortamatcher är det ju egentligen men för mig blir det hemma.

Linköping som stad har hungrat efter ett Division 1 lag nu ett par år. Efter Linköping Citys uppflyttning snackas det mer fotboll men de stora skeppen såsom hockey och andra elitlag i olika sporter ligger fortfarande högst upp i rangordningen. Melke säger att det är jättetufft och att det leder till att satsningarna blir väldigt begränsade och annorlunda när det kommer till fotbollen i staden. Speciellt om man jämför med Örebro.

- I Örebro är spelarna och klubbarna mer vana på ett annat sätt. Där vet man liksom, det är ÖSK som gäller. De som inte platsar där är ändå hyfsade och kan spela i Forward, Karlslund eller Rynninge. Så är det inte här i trakterna. Här har det inte varit lag uppe på den här nivån på x antal år. Så det är väldigt tufft.

Under fjolåret var Linköping ett lag som förde sina matcher och ägde mycket boll. Melke tror på deras egna spel och lyfter att de både kan spela på omställningar och bygga från backlinjen. Han förtydligar att det är ett spel som laget kunde förlita sig på i Division 2 men att det är mindre troligt mot ett Allsvenskt motstånd.

- Jag tror inte att det är jättestor chans att vi kan föra spelet mot ett lag som ÖSK men vi ska göra ett försök sen får vi se. Vi gillar att spela med hög press på motståndarna för att äga bollen så mycket som möjligt. Det blir intressant att möta ett så bra motstånd, jag tror ÖSK kommer med ett ganska bra lag.

Att få till en match mot Allsvenskt motstånd kanske inte är det allra vanligaste för lag i lägre divisioner. Melke som är bra vän med Axel Kjäll sedan tidigare är glad för lagets skull och att få till en match lagen emellan, men tycker samtidigt att det är synd att det sker så tidigt på försäsongen. Däremot anser han att det verkligen blir ett bra tillfälle för hans spelare att testas och se hur de håller mot ett vassare motstånd.

- Det är motiverande för spelarna. För oss som ledare är det en undran hur spelarna kommer klara av det. Våra grabbar är väldigt glada att möta Allsvenskt motstånd, det vore ju fel om det inte var så. Det är tidigt på försäsongen för båda lagen, ÖSK kanske är lite mer förberedda och är mer fysiskt vältränade. De har tempot och en annan dynamik i kroppen men det är fortfarande första matchen på säsongen för dem också. Dock har de ett mer samspelt lag än vad vi har, det kan jag säga.

Några spelare som ÖSK bör hålla ett extra öga på i Linköping City är nummer 10 Esat Jashari som vann skytteligan i Division 2 Södra Svealand förra säsongen, samt anfallskollegan i tröja 51 Michael Uwezu och högerbacken nummer 14 Andreas Borg.

Matchen startar 19:00 ikväll. Ni använder entrén framför norra läktaren och inträdet är helt gratis. För er som inte kan närvara på plats livesänds matchen via NA/Mittmedia. Den köps som PPV (99kr) men ingår också för plusmedlemmar (99kr i månaden).

Text: Adam Pettersson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908