Supporterkrönika: Stolthet, hjärta och passion, genom allt

Genom ett mörkt och regnigt Örebro tar jag cykeln hem från Behrn arena. Det är tomt, uppgivet och nästan hopplöst att få tanken runt vad som precis har hänt. Örebro sportklubb har fått stryk av allsvenskans nykomling Östersund. Och jag menar verkligen stryk. Förnedrade till och med, enligt lokalpressens krönikör.

Giganter som Robert Åhman Persson och Nordin Gerzic rände runt som yra höns och Astrit, Allsvenskans bästa(?) kunde lika gärna stått vid sidan av planen och skillnaden hade varit marginell. Att backlinjen enbart hade en ordinarie med sig gjorde kanske sitt till, men Östersund var urstarka, omänskliga nästan.

En god vän till mig frågade i slutminuterna, vad ska vi peppa på nu då?

Ja, vad ska vi nu fokusera på för att inte tappa hoppet totalt? Efter en bländande vår väcktes drömmarna om topp tre, om Europa, ja kanske till och med om guldet, men hösten kom och motgångarna avlöste varandra. Topp tre rann oss ur händerna liksom europaspelet. Att spela ihop det "nya" laget har vi i ärlighetens namn inte heller lyckats särskilt bra med och nu ligger inte ens säsongens målsättning om topp sex inom räckhåll. Så vad ska vi då peppa på nu?

Mitt svar är inte falska förhoppningar om förlängda kontrakt, om nya drömvärvningar eller om en lika fantastisk vår nästa säsong som i år. Nej, det är inte ens en fullständig mening. Mitt svar består av tre ord som någonstans säger allt om vad Örebro sportklubb alltid handlat om; stolthet, hjärta och passion.

Det är ord som bär när Broberg sätter varenda skott, när Gerzic dominerar totalt, när Moberg och Almebäck bryter allt och när RÅP vinner varenda duell. Men också ord som bär när skadorna och avstängningarna avlöser varandra, när spelare lämnar, när laget läcker som ett såll och när vi åker på torsk med 1-5 mot Östersund.

Stolthet, hjärta och passion driver Kubanerna att sjunga till sista tilläggsminuten, driver det äldre paret och barnfamiljerna att vira de svartvita halsdukarna om halsen och vandra ner mot Behrn. De driver anställda och frivilliga att återigen arbeta med allt de har för laget, brygga kaffe, göra intervjuer, öppna souvenirbutikerna, möta publiken med ett leende och hänge sig för att skapa stämning och glädje vid varje hemmamatch. Det är ord som driver exilörebroare att återigen teckna avtal med någon av de stora tv-sportjättarna, svartvita stockholmare att göra galna bussresor, supportrar att återigen köpa säsongskort och ord som får varje ÖSK-hjärta att jubla, gråta, sjunga och gå sönder med varje spark.

Det är vår stad, våra spelare, vår arena, vår klubb.
Det är Vi som är ÖSK.
Det peppar vi på, då, nu och för alltid.
Stolthet, hjärta och passion, genom allt!

Jerker Gunnarsmo

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908