Ivan den förträfflige

Han är på plats i gryningen, eller oftast ännu tidigare. Redan före klockan fyra kan Ivan Stenberg, 65 år, göra entré på Behrn Arena. Arbetsdagen börjar när de flesta av oss har några timmars sömn kvar.

För Ivan, ÖSK-profil och allt-i-allo, är det en självvald starttid på dagen.
– Jag jobbar bäst då. Det är skönt med ensamheten, man får mycket uträttat.
Knappast någon har väl undgått att möta Ivan på ÖSK:s matcher. Pilsnabbt ilar han mellan förrådet bakom Södra läktaren och kioskerna på arenan. Det är Ivan som ser till att det finns fika, dricka, korv och godis till publiken. Och från i år även öl i plastmugg. Ölservering kommer att bli ett lyft för verksamheten, tycker Ivan.

Men Ivan gör så mycket mer på Behrn Arena och för ÖSK. Lämpligare epitetet än allt-i-allo är svårt att sätta på honom. Det är transporter med ÖSK-bussen, skyltar som ska fixas, varor som ska hämtas, hjälp med än det ena än det andra. Ivan är aldrig omöjlig. Han rör sig snabbt och effektivt mellan uppdragen och är en uppskattad och viktig spelare i ÖSK-organisationen.

För nio är sen slutade Ivan som grävmaskinist hos Odenmaskiner. Grävmaskinen byttes mot jobbet för ÖSK, ett steg han aldrig har ångrat. Ivan trivs som fisken.
– Det är fint med alla kontakter med spelare, tränare, ledare och andra. I år känns det särskilt bra – jag tror att vi har nåt stort på gång. Det kommer att gå bra för ÖSK i år.

Hur bra?
– Jag gissar sämst fyra. Malmö FF vinner nog, AIK blir tvåa men sen ska vi vara med där uppe om det inte blir en massa skador. Kanske tillsammans med Göteborg.
Ivan har bra koll på truppen. Och han har bra koll på gamla ÖSK-lirare. Han lyfter gärna fram tre namn:
– Anders Karlsson, Thomas Andersson och Fredrik Nordback. Fina killar på och utanför planen. Det som hände Anders har varit svårt att komma över.
Ivan är uppväxt på landet utanför stan, spelade lite fotboll (”bl a i Ervalla, jag var snabb”) men inte på någon högre nivå. Men intresset har alltid funnits där, särskilt för fotboll, och ÖSK-hjärtat är stort.

Och så brinner Ivan litegrann för motorsport, han har varit på 17 Svenska rallyn och fått en åktur med Stig Blomqvist en gång.
– En ruskig historia, säger han med ett leende.
Som motor- och bilfreak har Ivan bra koll på ÖSK-killarnas bilsmak.

Fetaste bilen i truppen?
– Crespos, en Audi A5 Quattro. Nordins BMV M5 är inte så illa heller.

I förrådet, ”Kojan”, står kaffebryggarna på rad. Snart ska de dras igång när läktarna fylls med fikasugna supporters. Ivan är redo. Men redan nu brygger han sitt eget kaffe, tidigt varje morgon. Och nästan varje morgon tittar ÖSK:s förre materialare Stallas Åberg förbi. De tar en kopp tillsammans och löser livets stora och små frågor.
– En fin stund. Den vill man inte vara utan..

Text: Krister Linnér

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908