Motståndarkollen KFF: ”Hoppas att vi kan föra spelet”

Foto: Kalmar FF

Omgång sju står för dörren i den allsvenska säsongsupptakten. Ett formstarkt ÖSK hoppas där kunna surfa vidare på segerspåret, när laget reser till Kalmar för möte med KFF. I motståndarlägret återfinns Jonathan Ring och han är laddad för familjekampen mot brorsan Sebastian.

När ÖSK i onsdags bortabesegrade Östersund med 4-2 stod en brödrakamp i fokus. Maic och Ken Sema ställdes då mot varandra, en familjehistoria som nu får en uppföljare. Ikväll väntar nämligen ny match för ÖSK, denna gång på Guldfågeln Arena mot Kalmar FF.

Hos det fjortondeplacerade motståndarlaget spelar Jonathan Ring, med ett förflutet i svartvitt. 24-åringen är uppväxt i Örebro och representerade ÖSK på ungdomsnivå, innan han tog steget till Värnamo. Kvar i ÖSK finns däremot lillebror Sebastian och kvällens match blir därför en duell mellan syskonen.

– Det blir så klart lite speciellt när brorsan spelar där. Men annars är det som vilken annan match som helst, säger Jonathan inför mötet med sin tidigare klubb.

Sex omgångar in på serien har Sebastian Ring varit ett av ÖSK:s allra främsta utropstecken. Vänsterbacken har fått chansen i skadade Logi Valgardsons ställe, en lucka som han fyllt med bravur. Det har blivit starter i samtliga sex matcher för Sebastian, som verkligen slagit sig in i laget denna säsong. Den yngre brorsans framfart är något som helt klart imponerat på Jonathan.

– Det är jätteroligt att han har fått spela alla matcher så här långt. Jag tycker att han har gjort det riktigt bra, jag är glad för hans skull.

Haft en tung start: ”Poängmässigt är det inte bra”
Ikväll drabbar de två bröderna alltså samman med varandra. Till matchen är det ÖSK som kliver in som favorit, åtminstone sett till säsongsupptakten. Via fyra vinster har svartvitt slagit sig in i tabelltoppen och laget är fyra, på samma poäng som ettan IFK Norrköping.

För Kalmars del har resultaten varit av det dystrare slaget. Efter sex matcher står KFF endast på en seger, som tillsammans med två kryss ger en poängskörd på fem pinnar. Laget placerar sig därmed på fjortonde plats och hoppas nu kunna bygga vidare på krysset senast mot GIF Sundsvall.

– Poängmässigt är det inte bra, men jag tycker att vi har spelat stundtals väldigt bra. Men det gäller ju att vinna matcher och det har vi inte lyckats med att göra hittills. Jag hoppas att vi kan börja göra det och det känns som att formen blir bättre, summerar Jonathan och ger sin syn på ÖSK.

– De är väldigt spelskickliga. De vill spela runt mycket, så det gäller att vi pressar ganska högt upp på dem. Då får de inte så mycket tid med bollen.

Vad gäller sitt eget KFF ser Jonathan laget som spelskickligt, med gott om talangfulla spelare. Med brorsan Sebastian som en central pjäs i ÖSK har Jonathan samtidigt god koll på vilket typ av motstånd som väntar ikväll. 24-åringen har sett svartvitts samtliga matcher så här långt och när han ikväll kliver ut till spel vet han vad som krävs.

– Jag hoppas att vi kan föra spelet och när vi inte själva har bollen måste vi ha en hög press på dem. Gör vi det så ska det kunna gå bra för oss.

Fakta Kalmar FF:
Position i tabellen: 14
Senast spelade match: GIF Sundsvall borta, 1-1
Formkurvan: En oavgjord
Bästa målskytt: Marcus Antonsson, 3 mål

Text: Hannes Feldin

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908