Hagges portugalblogg:
"Sanningen förändras"

Klockan slår lagom om till 10.47 när jag och Nordin joggar in i bussen. Vi får lite glada tillrop innan en välförtjänt applåd sprider sig i bussen. Axén frågar om jag vill kolla vad hans klocka står på. Jag låtsas som att jag inget hör och går och sätter mig på min plats. Redan innan lägret hånade han oss för våra svårigheter med att ha koll på klockan. Den jäkeln fick rätt, igen.

Han har rätt lite för ofta. Förra årets läger var väl grunden till allt. Vi kom sent tre gånger på en dag. Det ligger tydligen kvar i allas minnen. Till första träningen på detta lägret lyckas vi bli sena igen. Jag brukar inte vara sen normalt. Men med Nordin så fastnar man lätt i ett bra samtal. Jag skyller allt på han. Jag är felfri.

Ofta handlar samtalen om fotboll. På några områden är vi ganska överens om vad vi tycker. Fotboll är ett område där vi är väldigt likasinnade. Antal diskussioner vi haft är nog oräkneliga. En skillnad vi har är att jag vet att jag kan ha fel, medan Nordin vet att han alltid har rätt. En förklaring till det är nog att jag kommer ihåg när jag haft fel och Nordin inte gör det. En annan är att en sanning idag inte behöver vara en sanning imorgon. Fotbollen utvecklas och förändras.

I mitten av 00-talet var det otroligt viktigt med tung styrketräning. Man skulle maxa i benböj och frivändningar. Idag finns det knappt kvar i någon klubb. Tack för det. Själv resulterade det i att jag missade över ett halvår. Diskbråck vid 19 års ålder.

För 5 år sedan tränade vi med en pinne. Klarade man inte av att göra en benböj med raka armar och en pinne i handen fick man träna extra. Idag bryr sig ingen om det. Idag tränar vi en styrka som är helt anpassad till fotboll. Den är optimal. Just nu. Om 10 år så är det något annat.
Mycket på grund av att dessa sanningar förändrats till osanningar gör att jag själv är skeptisk till en stor del av all information. Logiskt tänkande kan man komma långt på.

När jag var ung och gick i skolan fick jag en fråga om hur gammal universum var. Jag tror jag svarade 6 miljarder år när svaret skulle vara 4. Jag fick fel. Idag är inte svaret 4 längre. Det är mer än så. Just nu iallafall.
Dessa sanningar finns överallt i samhället. Ett exempel är matindustrin. GI, fruktdiet, lågkolhydratkost, inga mjölkprodukter. Och enligt vissa är socker livsfarligt och förmodligen den största anledningen till den stora ökningen av cancer. Listan kan göras hur lång som helst. Oavsett vad så kommer allt att förändras, det är så det är. Samhället utvecklas. En annan anledning till att jag inte tror på allt som står är kanske min personlighetstyp. Kanske skriver något mer om det en annan dag. Tack för att du läst och ha en trevlig dag!

För övrigt:
… joggade jag för första gången sedan december
… såg jag Viktor Elm spela Championship Manager 01-02. Kvalitet!

Patrik Haginge

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908