Porträttet: Möt ÖSK:s talang Viktor Walldén

Viktor Walldén är värmlänningen som valde att flytta till Örebro för att satsa på fotbollen. Just nu läser han ekonomilinjen på Elitfotbollsgymnasiet. I vintras tog u-truppsspelaren klivet upp och började träna med a-laget. Mot Djurgården fick de yngre spelarna stort fokus efter bra prestationer och däribland stod Viktor för en fin assist till 3-2 målet.

Hur känns det efter matchen mot Djurgården där det blev mycket fokus kring er unga spelare som gjorde bra prestationer – där du assisterade till 3-2 målet?
– Det är såklart kul att få uppmärksamhet, men det är alltid laget som går först. Alla unga spelare gjorde det bra när de fick spela och det är jättekul. Det uppskattas såklart att få beröm. Situationen vid målet börjar när Jonathan Lundberg får bollen och sätter den i djupet på mig som kommer från högerkanten. När jag kommer fri hör jag Daniel Gustavsson vid bortre stolpen och passar den i sidled. Det blir någon halvbrytning av en djurgårdsspelare men bollen studsar fram till ”DG” som sätter den i mål.

Vad är skillnaden med att träna med a-laget gentemot u-truppen?
– Det är ganska stor skillnad, tempomässigt framförallt. Allting går mycket fortare och det gäller att ha huvudet på skaft när man både tränar och spelar match. Man får inte så mycket tid på sig att ta beslut. Det är väldigt utvecklande och man känner när man tränar med u-truppen att det ger väldigt mycket att man har tränat med a-laget. Man får den här extra tiden som ger mycket.

Hur är spelarna i a-laget tycker du?
– Jag började träna med a-laget nu under vintern. Det känns som en skön grupp, men det blir väl naturligt att vi yngre spelare håller ihop lite mer. Jag har inte varit med speciellt mycket så jag har inte hunnit få en riktigt klar helhet, men gruppen verkar vara härlig.

Snacket med tränarna?
– Det är jätteviktigt att ha en dialog med tränarna. Både Alexander Axén och Axel Kjäll hjälper till väldigt mycket. De informerar och berättar vart jag ska vara och hur jag ska spela beroende på vilka situationer eller lägen jag befinner mig i. Den hjälpen är oerhört viktig. Man får även direktiv från de andra spelarna i truppen. Sedan är man ju rätt nervös när man är ny så det har väl inte blivit något riktigt tugg än.

Och nu får du åka med till Portugal för Atlantic Cup.
– Jättekul! Det var ju det man gick runt och hoppades på hela veckan. Jag fick reda på att jag skulle få åka nu i onsdags. Det blir mest att se och lära kring hur det går till runtomkring ett a-lag. Jag har inte satt upp ett direkt mål över något speciellt jag vill ha ut av lägret, utan vill ta in så mycket som möjligt med förhoppningen att man själv står där en dag.

Skönt att ha med kompisarna från u-truppen?
– Alla vi som är födda 96 och yngre har ju spelat ihop innan. Det gäller väl främst mig, Michel Yañez Hernandez, Felix Möller, Mikael Loön, Carl Ekstrand Hamrén, Kevin Johansson och Jonathan Lundberg (är inte med till Portugal på grund av skada). Det är tryggt eftersom man både känner dem privat, men även vet vart man har dem fotbollsmässigt.

Du flyttade till Örebro när du började gymnasiet för att satsa på fotbollen, hur var den omställningen?
– När jag började gymnasiet flyttade jag från Kil som ligger en bit utanför Karlstad hit till Örebro för att börja på Eiltfotbollsgymnasiet. Jag går ekonomilinje på Rudbecksskolan. Det blev en ganska stor omställning. Jag är ju fortfarande ganska ung så det är helt nytt för mig. Allt från att boka tid i tvättstugan till att laga mat. Mycket att hålla koll på. Det värsta är att diska. Det är väl prio ett att få in en diskmaskin. Sammantaget är jag är väldigt nöjd med att ha flyttat till Örebro och att jag vågade ta chansen. Det främsta är att få nya erfarenheter, träffa nya människor, se hur det är att bo själv och givetvis att spela fotboll på en hög nivå.

Hinner du med skolan då?
– Skolan känns bra. Min klass är jättebra och det är en hel del fotbollsspelare där. Det är en bra miljö och jag trivs både i klubben och i skolan. Är man nöjd utanför planen blir det lättare att göra det bra på planen.

Det är fortfarande tidigt in på säsongen, men vad har du för förhoppningar för detta år?
– Lite tidigt att säga, men såklart hoppas jag ju på att få speltid. Sedan om det blir i a-laget är väl tveksamt utan det är främst att ta plats i u-truppen och ta det därifrån. Förhoppningsvis blir det även spel i U21-laget. Vi har en väldigt starkt u-trupp och det gäller att visa på varje träning vad man går för. Det är positivt att vi har en stark trupp, men det är det upp till varje spelare att prestera. Vissa kanske spelar bättre när det inte är hård konkurrens medan andra kan utvecklas med stormsteg. Jag tycker absolut att det är bra att vi har en stor och stark trupp för då måste alla spelare visa på träningarna vad de går för så att man sedan får speltid. Konkurrensen bidrar till att träningarna blir bättre och när träningarna blir bättre utvecklas man mer som fotbollsspelare.

Emelie Bond

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908