TV-tittandet i Allsvenskan och Superettan ökar

Intresset för fotboll har i år varit större än på mycket länge. Publiksuccé i EM för damer, fullsatta läktare på herrarnas landskamper, publikrekord för Allsvenskan och Superettan sammanlagt. Och nu kommer nya succésiffror: TV-tittandet vad gäller Allsvenskan och Superettan ökar – och för Superettan är det dessutom rekordsiffror!

Det är analysföretaget Sponsor Insight som under perioden mars-november mätt genomslaget av Allsvenskan och Superettan i alla tablålagda sportsändningar, bland annat de 103 direktsända allsvenska matcherna i C More Sport och 80 direktsända Superettan-matcherna i TV4 Sport – men även inslag i sportsändningarna, såsom TV4-Sporten och SVT Sport.

Allsvenskan har under året nått ut till drygt 516 miljoner tittare, alltså en dryg halv miljard, och Superettan till 123 miljoner. Det är nytt tittarrekord för Superettans del. Siffrorna är ackumulerade, det vill säga har byggts på för varje gång fotbollsintresserade Agnes och Axel har tittat på sin favoritsport på TV.

Jämfört med 2012 är det en ökning i tittare med tio procent för Allsvenskan, och nästan en fördubbling, 90 procent, för Superettan!

Allsvenskan har genererat drygt 2 500 TV-inslag under mätperioden 2013. Det gör nästan tio inslag per dag! Samma siffra för Superettan är 695, det vill säga 2,5 inslag per dag. Detta är alltså enbart i de tablålagda sportsändningarna. Nyhetsprogram, såsom Nyheterna i TV4 och Aktuellt i SVT, är inte medräknade.

Siffrorna är extra glädjande för Föreningens Svensk Elitfotboll (SEF), med tanke på att det bara är tre veckor sedan siffror presenterades som visar att Allsvenskan och Superettan tillsammans lockade drygt 2,5 miljoner åskådare till arenorna 2013. Nytt rekord även det.

Mats Enquist, VD för SEF, försöker förklara de ökade intresset för Allsvenskan och Superettan:

– Det beror nog på flera faktorer. De nya arenorna har ökat publikupplevelsen, den positiva delen av supporterkulturen utvecklas starkt och fler profiler har klivit fram i våra lag. Från landslagsspelare som Anders Svensson och Tobias Hysén till karaktärer som John Alvbåge, Martin Mutumba och Kevin Walker. Närheten till våra profiler är enormt viktig för intresset. Messi och Ronaldo i all ära, men jag tror att allt fler känner att Allsvenskan och Superettan är ”våra ligor, våra lag” och det ska vi ta fasta på. Nästa år fyller Allsvenskan 90 år och det blir ett fantastiskt tillfälle för oss att uppmärksamma och hylla den svenska ligafotbollens rika historia och starka egna identitet, och på så sätt öka publikintresset ytterligare.

Johan Cederqvist, exekutiv producent för sporten på C More, gläds också över de ökande tittarsiffrorna:

– Analysen bekräftar ytterligare det ökade intresset för Allsvenskan och vi är inte förvånade. Serien vimlar av profiler och har bjudit på en attraktiv fotboll och stor spänning. Allsvenskan var bland annat starkt bidragande till C Mores rekordvecka i våras då vi hade den högsta veckoräckvidden i C Mores 17-åriga historia.


Föreningen Svensk Elitfotboll


© Örebro sportklubb Stolthet, hjärta och passion sedan 1908