VD:n vid pennan

Förstora bilden

Lika underbar som idrotten för det mesta är, nästan lika grym kan den stundtals vara. Jag kunde riktigt känna på besvikelsen och frustrationen direkt efter matchen bland spelarna och ledarna i omklädningsrummet.

Antar att de flesta som läser mitt veckobrev såg bortamatchen mot Ängelholms FF, så jag skippar detaljer utan kan bara frankt konstatera att den glädje och lättnad som befann sig i omklädningsrum och korridorer efter 2-1-vinsten mot Assyriska i måndags växlade abrupt till en annan sinnesstämning direkt efter 1-1 matchen i fredags kväll.

Jag tog tåget till och från Ängelholm via Göteborg, mottogs av fint värdskap från Ängelholms kommundirektör Lillian Eriksson, tidigare chef för Kultur och fritidsförvaltningen i Örebro. Hon visade mig en fin stad jag faktiskt inte besökt tidigare, även fast jag bott nära, i Halmstad under drygt 10år på 80- och 90 talet.

Extra årsstämman i Örebro Spelarinvest AB under onsdagskvällen resulterade i enhälligt beslut att anta styrelsens förslag till att separera bolaget från ÖSK Elitfotboll AB. Detta innebär framförallt att bolaget har möjlighet att agera efter den roll som ursprungligt var tanken, att finansiera spelarköp för ÖSK Elitfotboll AB. Nu återstår att föreningen och ÖSK Elitfotboll AB antar detta förslag innan det verkställs, föreningen via beslut på extra årsstämma och ÖSK Elitfotboll AB via styrelsebeslut. Jag vill ge en eloge till ordförande i Örebro Spelarinvest, Curt Gruvaeus som på ett mycket tålmodigt som diplomatiskt vis i samförstånd lyckats nå en uppgörelse och haft ÖSK Fotbolls bästa i fokus, detta i en mycket svår situation.

Poliskostnadsfrågan har även denna vecka engagerat oss, dels i de olika utspel som skett efter händelserna på Tele2 arena i mötet Hammarby-GAIS, men även i vår klubbövergripande samverkan för att nå framgång i de kvarvarande processerna som återstår.

Besked om böter för bengalbränning på Stora Valla mottogs ”surt” i veckan, samtidigt som våra ansvariga för säkerhet respektive evenemang träffade den person som av polisen utpekats som ansvarig för tilltaget.

En helt underbar kväll mitten i veckan blev jag inbjuden till flugfiske i en liten sjö i Bergslagen av vår kontorsgranne, Henrik på Admit Ekonomi. En naturupplevelse utöver det vanliga – oerhört vacker omgivning, osedvanligt underbart väder toppat med en solnedgång som kommer sätta sig positivt på näthinnan inför den annalkande mörka årstiden. Hur fisket gick? Jo, vi är bägge tävlingsinriktade, jag lite mer än Henrik, så mitt mål var klart – att få upp mest fisk. Jag vann med 6-1, tennissiffor. Men, men, men - Henrik fick redan på fjärde kastet än regnbåge på dryga kilot, medans jag endast drog upp 6 puttesmå abborrar på vartdera knappa hektot. Vem som vann, då Henrik som god värd även vänligt gav mig den fin fina fisken att ta med mig hem?!

Visionerna om södra läktarens nydaning har åter tagit fart, vilket är mycket glädjande. Vi ser framför oss en andra framsida till skillnad från, en baksida med tydligt påminnande eftersläpning av den kvalité vi vill att våra evenemang på Behrn Arena ska förknippas med.

Nu väntar match mot Brage imorgon. Vi skrubbar ”såren” tillsammans och konstaterar att vi ligger på Allsvensk plats i tabellen, endast tre pinnar från Falkenberg och ser fram emot tisdagens hemmamatch.

Tillsammans är vi starka, tillsammans kommer vi tillbaka!

Jan Karlsson, vd ÖSK Fotboll

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908