VD:n vid pennan

Förstora bilden

En händelserik vecka, där ingredienserna innehöll trevliga höjdpunkter som pinsamma lågvattenmärken och lite däremellan.

Måndagsmötet mot Hammarby IF, en härligt spännande match som innehöll det mesta av dramatik, mindre bra domarinsatser, en helt underbar stämning på läktarna och ett oavgjort resultat. Nåväl, med utgångspunkt vår tidiga utvisning och med 10 man på plan sista 35 minuterna, skall resultatet betraktas som ok. Vi visar en oerhört fin glöd och energi under tuffa förhållanden och håller nästan hela vägen för Hammarbys forcering.

En trevlig och givande förträff arrangerades under matchkvällen med några av våra samverkanspartners både inom näringslivet som offentliga sektorn, jag tog denna gång med mig Ilir Berisha som extra krydda för mötet, vilket givetvis blev mycket uppskattat.

Ett antal affärsmöten, både med mindre företag som med större organisationer genomfördes under veckan. Flertalet med lyckosamma direktutfall och ett antal med återkopplingar framåt i tiden.

Vi har många olika aktiviteter igång samtidigt nu. Den trevligaste tycker jag definitivt är den gentemot alla förstaklassare i Örebro, där målsman med deras barn och ibland hela familjer kommer in till vårt kontor för att hämta en gåva från oss på ÖSK inför skolstarten, antingen en ryggsäck eller en axelremsväska. Barnen skiner upp och är ärligt tacksamma, vilket ger oerhört skön energi för oss inom verksamheten.

Jag såg verkligen fram emot vårt cupderby mot Rynninge i torsdags kväll. Skön stämning på Grenadjärvallen, glada miner och ett underbart sensommarväder gav hopp om en mycket trevlig matchkväll i goda vänners lag. Allt var perfekt utom vår, minst sagt undermåliga insats på planen. Nu vill jag på intet sätt ta ifrån Rynninge dess goda insats, tvärtom, de gjorde det mycket bra och drog nytta av vår ineffektivitet, vilket de också fick bra betalt för.

Att AIK och några lag till i högre serier liksom oss bidrog till skrällar inom Cupen denna vecka är föga tröstande, men det är ändå, nu med lite distans till matchen som slutade 2-1 till Rynninge, ett häftigt inslag i svensk fotboll. De lägre divisionerna kan i enskilda matcher med tur och skicklighet, oftast i kombination, skrälla och visa hur levande och oförutsägbar ibland idrott kan vara. Underbart för idrotten och fotbollen i stort, givetvis oerhört pinsamt för oss inom ÖSK Fotboll.

Men ”lagt kort ligger”, vi väljer att blicka framåt, bearbeta erfarenheten konstruktivt och ta med oss resultatet in i den viktiga period som följer, avslutningen av seriespelet i Superettan 2013.

Varbergs BOIS FC borta på Påskbergsvallen under söndagseftermiddagen. Startade tågresan redan vid 11:18 från Örebro för att via byte i Göteborg anlända till arenan i god tid innan matchstart. Peo fick ju inte matcha grabbarna så han satt på läktaren tillsammans med mig då Axel Kjäll höll i rodret, med viktig assistans från Axén.

Efter en nervpirrande tillställning, med sent ledningsmål till 2-1 med 5 minuter kvar av ordinarie tid, väntade en nagelbitare ända fram till domaren blåste i pipan. Skönt mål av Kalle och oerhört viktigt segermål av Marcus, som sken ikapp med lagkamraterna. Viktigt för självförtroendet i truppen att vända den resultatmässiga svacka vi haft sen förlusten mot Giffarna borta.

Vi ses igen på plats på Behrn Arena, då vi tar oss an Falkenbergs FF redan nu på torsdag kväll. Vi behöver allas engagemang och energi – go ÖSK mot Allsvenskan!

Jan Karlsson, vd ÖSK Fotboll

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908