Intervju med Sören åkeby

Förstora bilden

För den breda allmänheten är nog IFK Värnamo mest känt för att ha producerat spelare som Simon Thern och Viktor Claesson till Malmö FF respektive Elfsborg. Men faktum är att den största profilen ändå måste anses vara tränaren Sören Åkeby.

”Snuffe”, som han populärt kallas, har nämligen vunnit SM-guld två i rad, vilket är unikt detta sekel. Det hände i Djurgården 2002 och 2003. Då i par med Zoran Lukic.

– Det var många år sen, säger Åkeby men vi hade ett bra spel, många vinnarskallar, fick vara friska och då blev helheten bra.

Nu handlar det om Värnamo som gästar Behrn Arena. 2012 hamnade Värnamo på 14:e plats och att man kunde skriva nytt kontrakt med superettan har nästan bragdstämpel över sig. Man låg på nedflyttningsplats i stort sett hela säsongen. I den 28:e omgången låg man under med 0-2 borta mot Halmstad, men lyckades vända till vinst och fick därmed lite häng på lagen framför. I sista omgången slog man så BP på Grimsta efter att återigen ha vänt ett underläge till seger.

– Vi har haft det tufft med mycket skador på försäsongen men nu verkar det som alla är friska. Vi har haft det jobbigt i träningsmatcherna, men vi spelade visserligen 2-2 mot Öster efter att ha haft ledningen med 2-0.

– Jag vill inte lyfta fram någon särskild spelare i detta sammanhang, men vi har en del unga killar som är bra, säger Åkeby vidare.

Den mest kände får väl anses vara Pär Cederqvist som är tillbaka. En spelare som gjort 85 mål i superettan för klubbar som Åtvidaberg, Öster, Landskrona och Jönköping. ÖSK gör säkrast i att hålla honom under uppsikt.

Finns det då några spelare i ÖSK att se upp lite extra med?
– De har en bra trupp överhuvudtaget. Man har ju fått behålla i stort sett hela truppen från allsvenskan. Men det är klart att killar som Kalle Holmberg och Mohammed Saeid kan jag plussa lite extra för.

Namnet Åkeby är väl förknippat med svensk travsport. Den minnesgode känner till Mustard som var en världsstjärna på sin tid för Sören Nordin. En farbror till Sören Åkeby var delägare i den hästen.

– Jo, travet är ett stort intresse. Jag hade häst på Bergsåker när jag bodde i Sundsvall, men det är lite svårare nu.

Roland Andersson 

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908