Mats Gren: "Jag är övertygad om att ÖSK blir ett topplag i år"

Förstora bilden

På lördag är det dags för årets fjärde träningsmatch och för motståndet står Jönköpings Södra som förra säsongen slutade på en sjundeplats i Superettan.

Jönköpings Södra gjorde en av sina bättre säsonger i Superettan förra året. Inför 2013 har man valt att föryngra truppen något. Jag ringde upp Jönköpings tränare, Mats Gren, för att fråga hur han ser på den kommande säsongen och lördagens motståndare ÖSK.

Mats Gren har massor av erfarenhet som fotbollsspelare efter 24 år som proffs i Schweiziska Grasshoppers. Nu tränar han Jönköpings Södra som förra säsongen slutade på en sjundeplats i Superettan.

Vad blir den stora utmaningen för er i år?
- Vi har gjort en ganska stor föryngring i truppen i år. Det är fyra spelare som inte är kvar sedan förra säsongen och nu har vi plockat in fyra yngre spelare istället. Det är där vi måste se till att vi inte blir för orutinerade, men det tror jag inte. Det är väl på kanterna som vi har ganska ungt folk och relativt mycket nytt på.  Det är på kanterna som vi letar lite efter hur vi ska ställa upp.

Vad skulle du säga är det positiva med att föryngra en trupp?
- Vi har många yngre spelare som är hungriga och vill ta ett steg till och komma vidare. Det är inte några som är nöjda heller. Jag tycker att truppen känns väldigt bra även om vi haft det lite tungt nu i början i våra träningsmatcher..

Ni har hittills spelat 4 träningsmatcher. Dina tankar kring dessa matcher?
- Vi har väl gjort en bra hel match och det var mot Häcken och sedan gjorde vi en bra andra halvlek mot Varberg. Men nu sist mot GAIS var det inte bra. Den matchen låg lite dumt då vi hade tränat väldigt hårt den veckan.

- Man tränar ju vissa saker under vissa veckor och då vill man ju se resultat av det vid match, både offensivt och defensivt. Det finn säkert några saker som vi kommer att ha fokus på på lördag också.

"Jag är övertygad om att ÖSK blir ett topplag i år."

Vad säger du om lördagens motståndare ÖSK?
– Jag är övertygad om att ÖSK blir ett topplag i år. ÖSK lyckades ju fånga sig och gjorde en bra höst med en fin avslutning. Där tror jag man har en stor fördel med sig. Sedan har ju ÖSK fått behålla rätt många spelare ändå.

Ni slutade på en sjundeplats förra säsongen. Vad har ni för målsättning i år?
– Inte sämre då. Sjätteplatsen eller bättre är väl målsättningen i år. Truppen var nöjd med sjunde platsen förra året, man har ju inte varit bättre än tia sedan 1969 eller något sånt. Men jag kände att vi hade så många matcher där vi skänkte bort poäng. Det började direkt på våren med Öster och Ängelholm. Vi ledde hemma med både 3-1 och 2-0 och skänkte bort matcherna. Vi tappade otroligt många onödiga poäng. Jag kände att vi borde klarat femteplatsen, det var bara två poäng dit.

Hur jobbar ni med det under försäsongen, att inte tappa matcherna?
– Det är lite det vi har jobbat med under försäsongen. Vi var dåliga på att försvara oss när vi hade en ledning. Vi var alldeles för offensiva, trots att vi hade ledningen. Istället för att falla tillbaka och kontra så gick vi framåt för att göra fler mål. Så det är bland annat det vi tittar på under försäsongen, att vi ska kunna försvara oss lite djupare. Innan vi går in i den taktiken måste vi i och för sig leda matchen också, annars så kan det se lite dumt ut (skratt).

Finns det möjligheter att förstärka ytterligare inför säsongen?
– Vi kommer bara att förstärka truppen om det skulle bli någon skada, annars är vi ganska så klara med det arbetet.

Hur är fotbollsklimatet i Jönköping? Är det en konkurrens med hockeyn?
– Självklart finns det en konkurrens med hockeyn men det finns ett stort fotbollsintresse i Jönköping. Det räcker med att man ger sig ut på stan så pratas det mycket fotboll och sedan märktes det efter dom första matcherna att det fanns ett otroligt sug efter fotbollen. Kan vi ligga med i toppen så har vi ganska snabbt 3000 åskådare per match.

Vi är många som minns dig från tiden i Grasshoppers. Hur är din kontakt med dem idag?
– Jag har fortfarande väldigt bra kontakt med hela den Schweiziska fotbollen efter som jag var där nere i 24 år. Jag fick otroligt många vänner och bekanta under min tid där.

Inga planer på en Schweizisk koloni i Jönköpings Södra?
– Nej, det går inte penningmässigt. Jag kan inte plocka hit några fotbollsspelare från Schweiz, dom tjänar alldeles för bra där nere.

Vad önskar du mest av säsongen 2013?
– Det som är viktigt för mig är att utvecklas. Vi spelade en bra anfallsfotboll förra säsongen, men vi var inte stabila under hela matchen. Det svajjade lite för mycket. Har vi haft en bra halvlek med bra anfallsfotboll så vill jag kunna ta ledningen och sedan backa tillbaks. Vi måste klara av balansen mellan offensiv och defensiv mycket bättre. Klarar vi det så tror jag vi kan avancera många placeringar.

Jönköping Södra inleder Superettan 2013 borta mot GIF Sundsvall den 7 april för att i hemma premiären ta emot Varberg BoIS den 15 april. ÖSK och Jönköpings Södra drabbar samman i omgång 15 och 16 då serien vänder. Första mötet är i Jönköping på Stadsparksvallen den 27 juli och mötet på Behrn Arena sker elva dagar senare, den 7 augusti.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908