ÖSK besegrade Djurgården

Förstora bilden

Snön yrde ner under hela matchen när ÖSK på fredagskvällen mötte Djurgården på Stadshagens IP på Kungsholmen. Hemmalaget ställde upp med ett ungt, b-betonat lag, medan ÖSK kom till spel med något som skulle kunna vara en startelva när säsongen drar igång på allvar.

ÖSK var också genomgående det starkare laget, och vann till slut med 2-0. Undertecknad missade första halvlek när Shpetim Hasani med god hjälp av Ahmed Yasin gav de svartvita ledningen. Däremot fick jag se Crespo behärskat rulla in 2-0 tio minuter in i andra halvlek.

Sportklubben hade även bud på fler mål, medan det unga Djurgården hade svårt att komma till både målchanser och avslut.

"Det var en trevlig match, trots att vädret var som det var", sa Ilir Berisha efter matchen. "Vi har spelat tre träningsmatcher och det känns som om alla är riktigt motiverade inför säsongen. Vi trillade ju ur Allsvenskan förra året och vill naturligtvis ta oss tillbaka. Vi ska fortsätta jobba hårt inför säsongsstarten."

Han fortsatte:

"Jag vill inte blicka tillbaka till det som hände förra året, men vi är mer kompakta i år. Vi har en bra tränarstab, bland annat med Jimmy Högberg som kom från Degerfors och är en duktig fystränare. Det känns som om alla är i form.

P-O Ljung första tankar om matchen var att det var en tät match i blåst och halka.

"De var sugna på att vinna och det var vi också, så det var ett bra kampmoment matchen igenom. Men jag tycker också att vi var klart bättre, och hade mer bett och kvalitet i det vi gjorde. Segern var helt i sin ordning. Vi kunde kanske ha gjort något mål till, bara."

"Vissa bitar som vi jobbat med sitter jättebra redan, till exempel hur vi flyttar upp bollen på det mest effektiva sättet och hur vi rör oss. Vi kändes bekväma idag.

Laget kändes tryggare och mer harmoniskt än förra året. Det höll även Ljung med om.

"Det kan jag lova. Det var ganska stökigt i höstas när jag kom. Vi har byggt upp tryggheten i princip sen dess, och det är det man kan se nu. Vi har några veckor till på oss att slipa på det och det tänker vi ta till vara på. Men i det stora hela tycker jag att vi har kommit en bra bit på väg."

Jag bad också P-O kommentera årets nyförvärv Oscar Jansson och Tobias Nilsson.

"Det är kul att se att de jobbar hårt. Jag kände ju till deras karaktär redan innan och var rätt säker på vad de var för några. Men det är roligt att alla tar till sig de nya idéerna och vill jobba på det sättet som laget ska spela. Tobias Nilsson, till exempel, startade inte matchen idag, för han behöver mer tid att se hur Emil och Mo jobbar tillsammans. De vet hur vi gör, och då kan Tobias titta först och sen gå in och spela andra halvlek och ta till sig den rollen som han kommer att ha i laget. Så jobbar vi med de andra också."

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908