Krönika: Crespo är vad ÖSK behöver

Förstora bilden

Att Alhassan ”Crespo”  Kamara återvänder är en av vinterns allra bästa nyheter sett med ÖSK ögon. ”Crespo” visade redan i höstas att han är stark i djupled och det är precis vad ÖSK behöver.

En värvning som känns fräsch och skapar konkurrens i truppen. Sen får vi hoppas att AIK inte tar hem honom under resans gång. Om den här värvningen betyder att någon annan forward är på väg ut får framtiden utvisa.

Forwardsuppställningen ser i alla fall stark ut i dagsläget. Förutom ”Crespo” finns Sphetim Hasani, William Atashkadeh, Peter Samuelsson och i viss mån Markus Astwald. Men mycket kan som sagt hända än.

Transferfönstret är som bekant öppet till den 31 mars. Lite väl länge kan tyckas. Det kan innebära förändringar i trupperna till i stort sett dagarna innan seriepremiären. Inte optimalt, tycker jag. Men så är regelverket och det är bara gilla läget. I fotbollen finns i alla fall regler när det gäller övergångar. Annat tycks det vara inom hockeyn. Där gäller djungelns lag. På annat sätt kan jag inte tolka höstens alla turer i kölvattnet av NHL konflikten. Hockey ligan bestämmer att inga lockout-spelare ska användas. Ändå är det precis vad tre klubbbar gör. Jag tycker detta är hyckleri. Men detta ska inte handla om ishockey.

Det var tveklöst ett förnuftigt beslut att ställa in matchen mot Vasalund. Betänk att vi är inne i februari månad och det är bara ca 100 mil till polcirkeln. Matcher lär hinnas med, vi har ju världens längsta försäsong?!

Att spekulera i hur det ska i superettan är alldeles för tidigt. Det lär alla gånger bli tufft. Det visar historien. Fråga Hammarby till exempel. Men det är inte omöjligt. Det som kan tala för ÖSK är att det stod klart på att tidigt stadium att det skulle bli degradering.  Per-Ola Ljung förklarade på ett tidigt stadium att redan nu börjar den nya säsongen. Det visade sig också i slutet på säsongen att ÖSK tog en hel del poäng. Framförallt, inbillar jag mig, att det handlade om att det handlade visa rätt attityd. Spelare som verkligen vill vara med och bidra i alla lägen och är beredd att jobba hårt.

Roland Andersson


Innehållet i krönikorna behöver nödvändigtvis inte stämma med ÖSK Fotbolls officiella åsikt.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908